Hopea- ja muunnoskettujen nahkojen kauppa kävi vilkkaasti, ja hinnat vahvistuivat

Turkistuottajat Oyj:n kansainvälisessä huutokaupassa tänään tarjotut lähes 170.000 SAGA-valikoimiin kuuluvaa hopea- ja erilaisten muunnoskettujen nahkaa myytiin selvästi edellisistä noteerauksista vahvistuneeseen hintaan Venäjältä, Turkista, Italiasta ja Hongkong/Kiinasta tuleville asiakkaille. Uutta oli venäläisen somisteteollisuuden ja kiinalaisen tekstiiliteollisuuden lisääntynyt kiinnostus harvinaisiin, pieniä määriä tuotettaviin suomalaisiin erikoiskettujen nahkoihin.

Huutokauppa jatkuu vielä, mutta tähän mennessä tarjonta on myyty lähes sataprosenttisesti. Hopeaketunnahkojen, joiden osuus tarjonnasta oli yli 80.000 kappaletta, hinta nousi tammikuulta 10 prosenttia 91,70 euroon. Alkuvuodesta heikentyneen Yhdysvaltojen dollarin vuoksi erityisesti parhaimpien SAGA Royal –laatuluokkaan kuuluvien silkkisten nahkojen kansainvälinen hintataso nousi paikoin erittäin korkeaksi.

Turkishuutokauppa, jossa on ennätysmäärä, runsaat 500 ostajaa kaikilta markkina-alueilta, jatkuu huomenna tiistaina, jolloin myyntivuorossa on lähes puoli miljoonaa blue frost- ja blue shadow-kettujen sekä siniketun nahkaa.

TURKISTUOTTAJAT OYJ

Lisätietoja: Viestintäjohtaja Päivi Mononen-Mikkilä, puh. 050 512 0322