Huutokauppa huipentui onnistuneeseen sinikettumyyntiin

Turkistuottajat Oyj:n kansainvälisessä huutokaupassa tänään päätöspäivänä tarjotut 450.000 siniketunnahkaa myytiin sataprosenttisesti 50 euron keskihintaan. Kotimaista alkuperää olevien nahkojen keskihinta oli 51,75 euroa. Nyt saavutettu hintataso on keskimäärin 18 prosenttia korkeampi kuin tammikuun huutokaupassa. Parhaiden SAGA Royal-nahkojen hinta nousi eniten. Tärkeimmät sinikettujen ostajat tulivat Hongkong/Kiinasta, Venäjältä,Turkista, Koreasta ja Italiasta. Kaikkien huutokaupassa myytyjen kettujen keskihinta oli 56,15 euroa. Osa eilen myytävinä olleista harvinaisista muunnosketuista oli kansainvälisesti tarjolla ensimmäistä kertaa sitten yhtiön vuodentakaisen vastaavan huutokaupan. Sinikettu on kotimaisen kettutuotannon pääartikkeli. Turkistuottajat Oyj:n toimitusjohtaja Pirkko Rantanen-Kervinen on tyytyväinen siihen, että alkukaudesta notkahtanut hinta lähti korjautumaan. Hintatason elpymiseen vaikuttivat hänen mukaansa alustavat tiedot suomalaisen sinikettutuotannon vähentymisestä. - Edullinen hinta on varmasti myös lisännyt siniketun houkuttelevuutta muihin sitä selvästi kalliimpiin kettutyyppeihin ja minkkeihin verrattuna. Rantanen-Kervinen muistuttaa, että nyt saavutettu keskihinta on vielä noin kuusi euroa viime vuoden vastaavaa ajankohtaa alhaisempi. Viisipäiväisen huutokaupan, johon osallistui ennätysmäärä, noin 400 ostajaa, myynnin arvo oli 107 miljoonaa euroa. Lisätietoja: Viestintäjohtaja Päivi Mononen-Mikkilä, puh. 050 512 0322