Hyvä kysyntä ja vahvistuva hintataso sävyttivät turkishuutokauppaa

TURKISTUOTTAJAT OYJ TIEDOTE Vantaalla 22.12.2003 Hyvä kysyntä ja vahvistuva hintataso sävyttivät turkishuutokauppaa Turkistuottajat Oyj:n kansainvälisen huutokaupan päätöspäivänä tänään tarjotut 230.000 siniketun ja 18.000 shadow-ketun nahkaa myytiin sataprosenttisesti Venäjälle ja Kiinaan. Sinikettujen keskihinnaksi muodostui 55,95, mikä on 10 prosenttia syyskuun huutokaupassa saavutettua eurohintaa korkeampi. Dollarin kurssi on heikentynyt syyskuusta yli yhdeksän prosenttia, joten siniketun kansainvälinen hintataso on noussut lähes 20 prosenttia. - Myyntikauden avaushuutokaupan myönteinen ilmapiiri ja ostajien kilpailu tuotteista kertovat, että kansainvälinen turkiskauppa uskoo hyvään vähittäismyyntikauteen, Turkistuottajat Oyj:n toimitusjohtaja Pirkko Rantanen-Kervinen sanoo. Toimitusjohtajan mukaan on valitettavaa, että positiivinen vire ei näy tarhaajan tilipussissa heikon dollarin vuoksi. Tänään päättyneen kolmipäiväisen huutokaupan tärkeimmät ostajat, joita oli lähes 300, tulivat Venäjältä, Kiinasta, Kreikasta, Italiasta ja Turkista. Kaikkien myytyjen, yhteislajiteltujen minkkien basishinta oli 26,67 euroa ja kettujen 58,76 euroa. Huutokaupan myynnin arvo oli 46,2 miljoonaa euroa. Kaikkiaan huutokaupassa oli tarjolla noin 900.000 minkin- ja runsaat 300.000 ketunnahkaa. Turkistuottajat Oyj:n seuraava huutokauppa järjestetään 1.-3. helmikuuta 2004. Lisätietoja: Viestintäjohtaja Päivi Mononen-Mikkilä, puh. (09) 849 8332 ja 050 512 0322 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/22/20031222BIT00590/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/22/20031222BIT00590/wkr0002.pdf