Hyvä sinikettumyynti päätti turkishuutokaupan

Hyvä sinikettumyynti päätti Turkishuutokaupan Turkistuottajat Oyj:n neljäs, lauantaina alkanut kansainvälinen huutokauppa päättyi tänään vajaan puolen miljoonan siniketunnahan myyntiin. Kaikki tarjotut nahat myytiin, ja keskihinnaksi muodostui 51,22 euroa. Hintataso on noin seitsemän prosenttia yhtiön tammikuun noteerausta korkeampi. Vahvistuvia hintoja ja luottamusta tuotteeseen ennakoi jo eilen illalla käyty runsaan 50.000 blue shadow-ketun onnistunut myynti. Blue shadow-ketut myytiin 63,57 euron keskihintaan, joka on runsaat 10 prosenttia tammikuun tason yläpuolella. Turkistuottajat Oyj:n huhtikuun huutokauppa ylitti - varsinkin nykyisen maailmantilanteen valossa - yhtiön odotukset. Toimitusjohtaja Pirkko Rantanen-Kervisen mukaan siniketun maailmanmarkkinahinta on nyt tasolla, jolla myös eurooppalainen tekstiiliteollisuus voi hankkia sitä. Tarhaajallekin nykyinen hintataso on lähes tyydyttävä, mikäli muut, esimerkiksi rehukustannukset ovat kurissa. -Vaikka Kiina on edelleen tärkein siniketunnahkojen ostaja, normalisoituneet hinnat ja vakiintuvat markkinat laajentavat asiakaskuntaa. Se on myös tarhaajan edun mukaista, hän sanoo. Päättyneessä huutokaupassa sinikettuostoja tehtiin Kiinan lisäksi Venäjälle, Kreikkaan, Italiaan ja Korean tasavaltaan. Kaikkien huutokaupan aikana myytyjen kettujen keskihinta oli 57,42 euroa. Huutokaupassa oli yli 350 kansainvälistä asiakasta kaikilta markkina- alueita, ja nelipäiväisen huutokaupan myynnin arvo oli noin 75 miljoonaa euroa. Seuraava huutokauppa järjestetään 31. toukokuuta - 4. kesäkuuta. Lisätietoja: Viestintäjohtaja Päivi Mononen-Mikkilä, puh. (09) 849 8332 ja 050 512 0322; tarkat hintatiedot kotisivuillamme www.ffs.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/08/20030408BIT00970/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/08/20030408BIT00970/wkr0002.pdf