Kiinan muuttuneet maahantuontisäännökset luovat epävarmuutta turkismarkkinoille

Kiinan syyskuussa 2006 muuttuneet maahantuontisäännökset luovat epävarmuutta kansainvälisille turkismarkkinoille hyvistä kysyntänäkymistä huolimatta. Mikäli eri organisaatioiden neuvotteluissa Kiinan viranomaisten kanssa uusia säännöksiä ei saada muutetuiksi, länsimaisten turkisnahkojen hinnat saattavat laskea selvästi alkavan myyntikauden huutokaupoissa. Lisäksi Turkistuottajat Oyj:n myyntisaatavakantaan liittyvä riski kasvaa. Yhtiö kertoo tilanteen vaikutuksesta tulokseensa viimeistään tilinpäätöstiedotteessaan 30.11.2006.

Turkisnahoista on uusien säännösten mukaan maksettava tuontitulli siinäkin tapauksessa, että nahat menevät Kiinaan muokkaukseen ja viedään muokkauksen jälkeen maasta pois. Tuontitulli ja arvonlisävero ovat yhteensä keskimäärin 35 prosenttia. Tuontitullista ja arvonlisäverosta voidaan nahat maasta pois vietäessä saada takaisin enintään 13 prosenttia.

Valtaosa maailman turkisnahoista muokataan Kiinassa, koska vastaavaa kapasiteettia ei ole muualla. Uudet maahantuontisäännökset antavat Kiinassa tuotetuille turkisnahoille selkeän kilpailuedun.

Turkistuottajat Oyj

Päivi Mononen-Mikkilä