Kiinan ostot minkkihuutokaupassa ennätyksellisen suuret

Turkistuottajat Oyj:n kansainvälinen huutokauppa käytiin kiinalaisten imussa. He ostivat huutokaupasta minkinnahkoja enemmän kuin koskaan aiemmin. Toisaalta Venäjän ja länsimarkkinoiden ostot jäivät tavanomaista pienemmiksi, mikä heikensi urosnahkojen kysyntää.

- Alamme on positiivinen poikkeus vaikeuksissa olevilla vientimarkkinoilla. Eurooppalaiselle turkisraaka-aineelle on kansainvälisestä talouskriisistä huolimatta kysyntää Kiinan kasvavilla kotimarkkinoilla, toteaa Pirkko Rantanen-Kervinen Turkistuottajat Oyj:n toimitusjohtaja.

Seitsemänpäiväisessä huutokaupassa minkinnahat myytiin lähes sataprosenttisesti, ja niiden hinta noudatteli kauden muiden kansainvälisten huutokauppojen hintatasoa. Kaikkien myytyjen Saga®-minkinnahkojen keskihinnaksi muodostui 24,86, euroa (urosnahat) ja 17,09 euroa (naarasnahat).

Ketunnahkakauppaa hiljensi venäläisten ostajien varovaisuus. Venäläiset olivat viime kaudella suurin ketunnahkojen ostaja. Kaikkien myytyjen Saga®-ketunnahkojen keskihinnaksi muodostui 45,00 euroa, mikä ei valitettavasti kata tuotantokustannuksia.

Tänään myyntivuorossa olleet 200.000 Scanbrown®-naarasminkinnahkaa ja 840.000 Scanglow®-minkinnahkaa myytiin lähes sataprosenttisesti. Hintaerot eri laatuluokkien välillä olivat edellisten päivien tapaan suuret. Lyhyen peitinkarvan omaavista nahoista maksettiin merkittäväsi korkeampaa hintaa kuin pitkän peitinkarvan omaavista nahoista. Keskihinnat päivän aikana myydyistä minkinnahoista ovat yhtiön kotisivuilla www.ffs.fi. Päivän suurimmat ostajat tulivat Hongkong/Kiinasta, Italiasta ja Kreikasta.

Tänään päättyneen huutokaupan kokonaismyynnin arvo oli 90 miljoonaa euroa.

Huutokauppaan osallistui 550 asiakasta kaikilta markkina-alueilta ja koko huutokaupan suurimmat ostot tehtiin Hongkong/Kiinaan, Venäjälle, Italiaan, Turkkiin ja Kreikkaan.

Turkistuottajat Oyj:n tilikauden 1.9.2008 – 31.8.2009 viimeinen huutokauppa järjestetään Vantaalla 3. – 8. kesäkuuta 2009.

Turkistuottajat Oyj

Lisätietoja: Viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja Päivi Mononen-Mikkilä, puh. 050 5120 322