Liikevaihdon kasvu ja kulujen vähentyminen kohensivat katsauskauden tulosta

TURKISTUOTTAJAT OYJ TIEDOTE OSAVUOSIKATSAUKSESTA 30. tammikuuta 2004 Liikevaihdon kasvu ja kulujen vähentyminen kohensivat katsauskauden tulosta Turkistuottajat Oyj:n tänään julkistettu, 1. syyskuuta 2003 alkanutta ja 30. marraskuuta 2003 päättynyttä jaksoa käsittelevä osavuosikatsaus ennakoi yhtiön 31.8.2004 päättyvän tilikauden tuloksen muodostuvan edellistilikautta paremmaksi. Yhtiö uskoo liikevaihtonsa kasvavan ja pitää edellytyksiään lisätä välitettävää nahkamäärää edellisestä tilikaudesta hyvinä. Dollarin heikkeneminen on jatkunut, ja yhtiö on osittain suojautunut sen varalta. Konsernin tilikauden ensimmäinen vuosineljännes on kulupainotteista joulukuussa käynnistyvän myyntikauden valmistelua. Suurimmat huutokaupat järjestetään tammi-kesäkuussa. Nyt tarkasteltavalla katsauskaudella Turkistuottajat Oyj järjesti yhden huutokaupan syyskuussa. Huutokaupassa ja varastomyynnissä syksyn aikana myytiin edellisellä tilikaudella lajitellut 85.000 minkinnahkaa (edellisellä vastaavalla katsauskaudella 79.000), 519.000 ketunnahkaa (292.000) ja 65.000 karakullampaan nahkaa (31.000). Nahkamäärien kasvusta johtuen myynnin arvo nousi 31 prosenttia 28 miljoonaan euroon. Yhdysvaltain dollari oli syyskuun huutokaupan aikaan 14 prosenttia edellisvuoden vastaavaa ajankohtaa heikompi. Konsernin liikevaihto kasvoi 57 prosenttia ja oli 3,5 miljoonaa euroa. Liiketoiminnan kulut vähenivät kymmenen prosenttia 5,5 miljoonaan euroon. Katsauskauden liiketappio oli 1,9 miljoonaa euroa, puolet pienempi kuin edellisellä vastaavalla katsauskaudella. Konsernin nettorahoitustuotot vähenivät 25 prosenttia edellisestä vastaavasta katsauskaudesta 717.000 euroon. Myyntisaamiset olivat koko katsauskauden ajan selvästi vuoden takaista alhaisemmalla tasolla. Tappio ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja oli 1,2 miljoonaa euroa, 57 prosenttia pienempi kuin edellisellä vastaavalla kaudella. Konsernin omavaraisuusaste oli katsauskauden lopussa 63,3 prosenttia (marraskuun 2003 lopussa 60,6 ja tilinpäätöshetkellä 31.8.2003 61,8 prosenttia). Katsauskauden päättymisen jälkeen yhtiö on järjestänyt yhden huutokaupan, 20.-22. joulukuuta 2003. Seuraava huutokauppa alkaa 1. helmikuuta ja päättyy 3. helmikuuta 2004. Osavuosikatsaus 1. syyskuuta alkaneelta ja 29.2.2004 päättyvältä katsauskaudelta annetaan 27. huhtikuuta 2004. LISÄTIETOJA: Viestintäjohtaja Päivi Mononen-Mikkilä, puh. (09) 849 8332; katsaus kokonaisuudessaan www-sivuillamme: www.ffs.fi/Turkistuottajat Oyj/tietoa sijoittajille/tilinpäätökset ja osavuosikatsaukset ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/30/20040130BIT00540/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/30/20040130BIT00540/wkr0002.pdf