Lisääntyvä vakaus Venäjällä näkyy kansainvälisessä turkiskaupassa

TURKISTUOTTAJAT OYJ Joukkoviestimille Vantaalla 3.6.2002 Lisääntyvä vakaus Venäjällä näkyy kansainvälisessä turkiskaupassa Turkistuottajat Oyj:n kansainvälisessä huutokaupassa myytiin tänään vajaan 900.000 minkinnahan tarjonta lähes sataprosenttisesti Venäjälle, Kreikkaan, Hongkong/Kiinaan ja Italiaan. Minkkien hintataso on osoittautunut erittäin vakaaksi. Turkistuottajat Oyj:n toimitusjohtaja Pirkko Rantanen-Kervinen sanoo, että lisääntyvä poliittinen ja taloudellinen vakaus Venäjällä heijastuu koko kansainväliseen turkiskauppaan. Kauden viimeisestä suuresta huutokaupasta asiakkaat ostavat materiaalia tulevan kauden tarpeisiin. Vakaat hinnat ja hyvä kysyntä kertovat siitä, että kaupan uskotaan käyvän tulevanakin sesonkina. Myös tarhaajien näkökulmasta minkkikauppaa käydään kannattavilla hinnoilla. Tänään yhtiö tarjosi vajaa 800.000 ruskeaan väriryhmään kuuluvaa scanbrown- ja scanglow-minkinnahkaa. Huutokauppa jatkuu edelleen valkoisten ja pastel-muunnosminkinnahkojen myynnillä. Kesäkuun huutokauppojen tarjonta poikkesi muusta kaudesta sikäli, että normaalilaatuja oli valikoimista kolmannes, ja loput olivat normaalia heikompaa laatua. Siltä osin kuin hintavertailuja voidaan tehdä, vaaleanruskean scanglow-minkin hintataso pysyi edellisten huutokauppojen tasolla, ruskean scanbrownin hinta taas jopa hieman nousi. Hintatasoon vaikuttaa myös dollarin kurssin heikentyminen noin kuudella prosentilla huhtikuusta, jolloin edellinen huutokauppa järjestettiin. Turkistuottajat Oyj:n huutokauppa jatkuu huomenna, jolloin myyntivuorossa ovat siniketut. Pääosin kotimaista alkuperää olevia nahkoja tarjotaan ostajille lähes puoli miljoonaa. LISÄTIETOJA: Viestintäjohtaja Päivi Mononen-Mikkilä, puh. (09)849 8332 ja 050 512 0322, kotisivut: www.ffs.fi ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/03/20020603BIT00650/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/03/20020603BIT00650/wkr0002.pdf