Loistovire jatkui turkishuutokaupassa

Myynti jatkui ennätysmäisen vilkkaana Turkistuottajat Oyj:n huutokaupassa tänään. Kaikki ruskeaan väriryhmään kuuluvat Saga-minkinnahat (scanbrown ja scanglow) myytiin paikoin Kööpenhaminan viimeviikkoista huutokauppaa korkeampiin hintoihin Hongkong/Kiinasta, Venäjältä, Kreikasta, Italiasta ja Turkista tuleville asiakkaille. Keskiviikko päättyi suomensupinnahkojen myyntiin, ja kansainvälisen muotiteollisuuden kiinnostus nosti hintoja lähes 50 prosentilla syyskuusta. Noin 18.000 nahan valikoiman keskihinta oli 108,46 euroa. Tiistain ja keskiviikon aikana myydyn runsaan 600.000 Saga-minkinnahan valikoiman keskihinta oli urosnahkojen osalta 50,58 ja naarasnahkojen osalta 31,52 euroa. Lisäksi yhtiön omana valikoimanaan tarjoamat vajaat 200.000 venäläistä minkinnahkaa myytiin sataprosenttisesti syyskuun huutokaupasta vahvistuneeseen hintaan. Minkinnahkojen maailmanmarkkinahintataso onkin nyt korkeampi kuin yli kymmeneen vuoteen. Tänään tarjolla oli myös mm. 43.000 blue shadow- ketun nahkaa ja saman verran blue frost –kettujen nahkoja. Ensin mainitun nahkatyypin hinta oli valikoimien erot huomioon ottaen lievästi syyskuun tasoa korkeampi, blue frost –ketunnahkojen hinta taas nousi 15 prosenttia edellisestä noteerauksesta. Lisäksi myytiin noin 8.000 shadow blue frost –muunnosketun nahkoja syyskuun huutokaupan hintatasoon. Muotiteollisuuden suosiossa ovat myös afganistanilaiset karakul-lampaan nahat, Turkistuottajat Oyj:n erikoisuus. Niitä tarjottiin huutokaupassa 315.000 nahan valikoima, joka myytiin 80-prosenttisesti syyskuun huutokauppaa korkeampiin hintoihin. Turkistuottajat Oyj:n myyntikauden 2005/2006 ensimmäinen huutokauppa jatkuu ja päättyy huomenna, jolloin tarjolla on mm. erilaisten muunnoskettujen nahkoja sekä runsaat 200.000 siniketunnahkaa.