Minkinnahkojen myynti alkoi erinomaisesti – hintataso paikoitellen ennätyskorkea

Turkistuottajat Oyj:n kansainvälisessä huutokaupassa tänään tarjottu noin 350.000 Saga-minkinnahan valikoima myytiin lähes sataprosenttisesti Hongkong/Kiinasta, Venäjältä, Kreikasta, Italiasta ja Turkista tuleville asiakkaille tällä hetkellä ennätyskorkein maailmanmarkkinahinnoin. Myyntivuorossa oli erilaisten muunnosminkkien nahkoja sekä mustia scanblack- ja ruskeaan väriryhmään kuuluvia mahogany-minkinnahkoja. Suomalaisittain tärkeistä scanblack-minkinnahoista maksettiin keskimäärin 57,21 (urosnahat) ja 32,12 euroa (naarasnahat), ja parhaimpien laatujen hinta vahvistui viikontakaisesta Kööpenhaminan huutokaupasta. Mustavalkoisten black cross-minkinnahkojen keskihinnat olivat vastaavasti 60,36 (urosnahat) ja 38,06 euroa (naarasnahat). Keskimäärin hintataso nousi yhtiön vuodentakaisesta avaushuutokaupasta yli 40 prosenttia. Huutokaupassa on yli 350 ostajaa. Toimitusjohtaja Pirkko Rantanen-Kervisen mukaan viime viikkojen vilkas vähittäismyynti päämarkkinoilla antoi lisävauhtia huutokaupalle. Osa ostoista menee viime hetken pukinetilauksiin, osa kuitenkin jo tulevan kauden mallistojen raaka-aineeksi. Kiinalaisten ja venäläisten aktiivisuus oli huutokaupalle leimaa-antavaa. Aiempina vuosina suuret ostot kyseisille markkinoille ovat ajoittuneet vasta lopputalven huutokauppoihin. Kun hintataso on huipussaan, asiakkaiden laatuvaatimukset kasvavat. Rantanen-Kervinen muistuttaa, että laatujen väliset hintaerot olivat tässäkin huutokaupassa paikoin huomattavia. Huutokauppa jatkuu huomenna, jolloin myyntiin tulee ruskeita scanbrown- ja scanglow-minkinnahkoja sekä mm. blue shadow- ja blue frost- ketunnahkoja.