Minkkien ostajat varovaisia - talouden epävarmuus lykkää hankintoja

Minkkien ostajat varovaisia - talouden epävarmuus lykkää hankintoja Turkistuottajat Oyj:n kansainvälinen huutokauppa jatkui tänään mustien scanblack- ja ruskeaan väriryhmään kuuluvien mahogany, scanbrown- ja scanglow-minkinnahkojen myynnillä. Päävärityyppeihin kuuluvia minkinnahkoja oli tarjolla runsaat 400.000. Eilinen varovaisuus näkyi erityisesti mustien urosminkinnahkojen kysynnässä. Ruskeat minkit taas myytiin 90-prosenttisesti viime viikonvaihteessa järjestetyn Kööpenhaminan huutokaupan hintatasoon. Tärkeimmät ostajat tulivat Venäjältä, Hongkongista ja Kreikasta. - Maailmantalouden epävarmuus saa asiakkaat siirtämään hankintojaan. Lisäksi vähittäismyyntikausi on päämarkkina-alueilla pahasti kesken, ja ostajat tietävät, että isoja nahkamääriä on vielä tulossa myyntiin. Isot hongkongilaiset/kiinalaiset pukinevalmistajat tekevät ostonsa myöhemmin kaudella, Turkistuottajat Oyj:n toimitusjohtaja Pirkko Rantanen-Kervinen sanoo. Valuuttakurssit aiheuttavat myös päänsärkyä. Euron vahvistuminen suhteessa dollariin on euroalueen tarhaajille merkinnyt sitä, että alkuvuoden devalvaatiolisä hinnoista on huventunut. Rantanen-Kervisen mukaan huutokauppa osoittaa lisäksi selvästi sen, että hintaerot laatujen ja nahkatyyppien välillä ovat kaventuneet. Tiettyjen, alkuvuodesta vielä hyvin kalliiden muunnosminkkien hintataso lähestyykin päävärityyppeihin kuuluvien minkkien hintatasoa. Turkistuottajat Oyj:n huutokauppa jatkuu ja päättyy huomenna perjantaina runsaan 200.000 siniketun nahan myynnillä. Lisätietoja: Viestintäjohtaja Päivi Mononen-Mikkilä, puh. (09) 849 8332 ja 050 512 0322; tyyppikohtaiset hintatiedot kotisivuillamme www.ffs.fi v ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/19/20021219BIT01270/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/19/20021219BIT01270/wkr0002.pdf