Minkkimarkkinoiden vakaus sävytti huutokaupan päätöspäivää

Minkkimarkkinoiden vakaus sävytti huutokaupan päätöspäivää Turkistuottajat Oyj:n kansainvälisessä huutokaupassa tänään tarjotut puoli miljoonaa vaaleanruskeaa scanglow-minkinnahkaa myytiin sataprosenttisesti edellisen huutokaupan dollarihintatasoon kreikkalaisille, venäläisille, italialaisille ja kiinalaisille asiakkaille. Naarasminkinnahkojen dollarihintataso jopa nousi. Huutokaupan päätöspäivä osoitti, että Suomessa yleisimmin tarhattu scanglow-minkki on tätä nykyä halutuin ja kallein minkkityyppi hyvien värjäysominaisuuksiensa vuoksi. Samoin kuin eilisessä minkkimyynnissä, myös tänään normaalia heikompilaatuiset nahat, joita tarjonnasta oli kaksi kolmasosaa, myytiin lähes normaalilaatuisten hintatasoon. Kaikkien viisipäiväisessä huutokaupassa myytyjen minkkien keskihinnaksi muodostui 17,65 euroa (normaalilaatuisten 20,09) ja kettujen 47,40 euroa. Minkkien hinnat eivät ole vertailukelpoisia edellisten huutokauppojen hintojen kanssa, koska valikoimien laatu poikkesi olennaisesti talvihuutokaupoista. Lähes koko tarjonta, 1,8 miljoonaa minkin- ja yli puoli miljoonaa ketunnahkaa myytiin. Dollarin alamäki rokotti huutokaupan eurohintatasoa noin kymmenellä prosentilla, ja kiinalaisten asiakkaiden varovaisuus näkyi maanantaina käydyssä sinikettujen myynnissä. Huutokaupan myynnin arvo oli 58,5 miljoonaa euroa, ja huutokauppaan osallistui lähes 300 ostajaa kaikilta markkina- alueilta. Touko-kesäkuun huutokauppa oli Turkistuottajat Oyj:n joulukuussa 2002 alkaneen myyntikauden neljäs ja 1.9.2002 alkaneen tilikauden viimeinen eli viides huutokauppa. Turkistuottajat Oyj:n toimitusjohtaja Pirkko Rantanen-Kervisen mukaan touko-kesäkuun huutokaupan tulokset osoittavat turkiksille olevan kysyntää kaikilla markkina-alueilla. Siniketun markkinoiden tulevaisuuteen vaikuttaa, miten nopeasti Kiinan liike-elämä normalisoituu SARS-epidemian jälkeen. Dollarin alamäki taas kouraisee kaikkia turkisten tuottajia. Turkistuottajat Oyj järjestää myyntikaudella 2002/2003 vielä yhden huutokaupan 16.-17.9.2003. LISÄTIETOJA: Viestintäjohtaja Päivi Mononen-Mikkilä, puh. (09) 849 8332 ja 050 512 0322 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/04/20030604BIT00900/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/04/20030604BIT00900/wkr0002.pdf