Myyntikauden viimeinen huutokauppa käyntiin minkinnahkojen myynnillä

Turkistuottajat Oyj:n myyntikauden 2005/2006 viimeinen ja 1.9. alkaneen uuden tilikauden ensimmäinen huutokauppa käynnistyi tänään vajaan 400.000 eri värityyppeihin kuuluvan minkinnahan myynnillä. Valtaosa nahoista on nk. kevätnahkoja, ja valikoimat eivät ole vertailukelpoisia kauden aiempien huutokauppojen valikoimien kanssa. Vastaavanlaiseen vuodentakaiseen syyskuun huutokauppaan verrattuna valikoimien hinnat ovat selvästi vahvistuneet. Normaalilaatuisten nahkojen, joita koko valikoimasta on noin 20 prosenttia, hinnat noudattelevat päättyvän myyntikauden korkeaa maailmanmarkkinahintatasoa. Syyskuun huutokauppa osuu ajankohtaan, jolloin asiakkaat tekevät lähinnä täydennysostoja alkamassa olevan vähittäismyyntikauden tarpeisiin. Vuoden 2006 tuotanto tulee markkinoille joulukuussa. Tänään alkaneessa nelipäiväisessä huutokaupassa on runsaat 250 ostajaa kaikilta markkina-alueilta, Kauko-Idästä, Venäjältä ja Euroopasta. Huomenna tarjolla on mm. noin 400.000 erilaisten muunnoskettujen ja suomensupin nahkoja.