Nuoret turkistarhaajat vaativat päättäjiltä vastuullista maaseutupolitiikkaa

Pohjois-Suomen Turkiseläinten Kasvattajat ry. Svenska Österbottens Pälsodlarförening rf./ Nuorisotoimikunnat JOUKKOVIESTIMILLE Helsingissä 11. syyskuuta 2002 Nuoret turkistarhaajat vaativat päättäjiltä vastuullista maaseutupolitiikkaa Alle 35-vuotiaiden turkistarhaajien lähetystö vaatii poliitikoilta tukea turkistarhojen sukupolvenvaihdoksiin. Eduskuntaryhmiä tänään tavanneet suurimpien paikallisyhdistysten nuoret edustajat sanovat kirjelmässään, että valtiolle on kokonaistaloudellisempaa tukea nykyisiä, terveellä pohjalla olevia elinkeinoja kuin harppoa kehitysprojektista toiseen. "Meillä on uskoa alaan, ja markkinariskin kanssa osaamme elää. Poliittinen epävarmuus nakertaa kaikkein pahimmin", kirjelmässä todetaan. Nuoret tarhaajat ovat suuria investoijia. Useiden satojen tuhansien eurojen kertainvestointeja ovat mm. Suomessakin lisääntyvät minkkien kasvatushallit, joita on jo parisenkymmentä. Ympäristömääräysten kiristyminen lisää kustannuksia, mikä ymmärretään täysin. Nuoret tarhaajat pitävät kuitenkin kohtuuttomana sitä, että pohjavesialueiden laajentumisen vuoksi tarhalta saatetaan evätä muutama vuosi sitten myönnetty ympäristölupa ja tarhan siirtokustannukset vielä maksattaa tarhaajalla. Se, että sama viranomainen on ollut antamassa lupaa ja nyt aikoo sen kumota, vie luottamuksen sekä viranomaisiin että päättäjiin. Nuoret tarhaajat korostavat eläinten hyvinvoinnin merkitystä ja sitä, että hyvinvoiva eläin on terve. Heidän mukaansa kettujen kasvatus maapohja-aitauksissa taannuttaisi suomalaisen kettutarhauksen 40-50 vuoden takaiseen aikaan, ja minkkien uimismahdollisuus olisi varsinkin pohjoisissa oloissa terveysriski eläimille. Tarhaajat peräänkuuluttavat lisää tutkimusta ja edellyttävät tutkijoilta tarhauksen ja tarhaeläinten perusteellista tuntemusta. Suomessa on 1700 turkistarhaa, joiden tuotoksen bruttoarvo oli 250 miljoonaa euroa vuonna 2001. Tarhoista 20 prosentilla on alle 35-vuotias vetäjä. Tarhaajien keski-ikä on Pohjanmaalla 48 vuotta. Sukupolvenvaihdoksia edistääkseen ja nuorten yrittäjien asiaa ajaakseen suurimmat paikallisyhdistykset perustivat omat nuorisotoimikunnat viime syksynä. Lisätietoja: Turkistarhaaja Esa Rantakangas (PSTK:n nuorisotoimikunnan varapuheenjohtaja), puh. 0400 563 724, viestintäjohtaja Päivi Mononen- Mikkilä, puh. (09) 849 8332 ja 050 512 0322 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/11/20020911BIT00380/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/11/20020911BIT00380/wkr0002.pdf