Pääministeri Matti Vanhanen nahkanäyttelyssä - turkis on varsin vihreä tuote

Avauspuheessaan turkisalan vuotuisessa nahkanäyttelyssä Vantaalla pääministeri Vanhanen korosti turkiselinkeinon merkitystä osana elävää maaseutua. Hänen mukaansa turkikset ovat vastuullista luksusta ja tuotteena varsin vihreä, koska materiaali täyttää kierrätykselle asetetut kriteerit. Vanhanen vahvisti myös hallituksen tukevan toimillaan turkiseläinkasvatusta.

Pääministeri Matti Vanhanen osallistui juhlapuhujana tänään valtakunnalliseen nahkanäyttelyyn. Kaksipäiväisen tapahtuman järjestää 80 vuotta tänä vuonna täyttävä Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry yhteistyössä 70 vuotta täyttävän Turkistuottajat Oyj:n kanssa.

Nahkanäyttelyn yhteydessä järjestettiin turkiseläinkasvattajien vuotuinen laatukilpailu, jossa parhaat nahkatuottajat palkittiin. Tilaisuudessa jaettiin myös 61 turkistilalle sertifikaatti.

Nahkanäyttely jatkuu lauantaina mm. muotinäytöksillä joissa, esitellään talven 2008/2009 turkismuotia ja nuorten suunnittelijoiden turkisluomuksia.

Valtakunnallinen nahkanäyttely järjestetään 55. kerran. Tapahtuma kokoaa runsaat 600 suomalaista turkiseläinkasvattajaa eri puolilta Suomea, muista pohjoismaista ja Puolasta.

Lisätietoja:

Turkistuottajat Oyj
- viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja Päivi Mononen-Mikkilä, puh. (09) 849 8332,
Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry
- tiedottaja Tuula Salo, puh. (09) 849 8429, 040 551 0361