Pälshandelns detaljhandelssäsong startar – 23.11 utlyst till Wear Fur – dag

Turkiskaupan Liitto ry har utlyst den 23.11.2007 till Wear Fur – dag. Pälshandeln har nu bråda tider då kunderna flitigt avhämtar sina pälsar från sommarförvaring och köper nya produkter.

- Under inkommande säsong är lätta plagg trumf. Stora praktfulla kragar och övriga besatser har även kommit till Finland från modemetropolernas modescener. Handeln med modernare plagg har redan startat livligt, säger Turkiskaupan Liitto ry:s ordförande Liisa Andström.
- Konsumenterna i Västeuropa är intresserade av produkternas ursprung. Turkistuottajat Oyj har i samarbete med tre andra auktionsbolag samt International Fur Trade Federation (IFTF) lanserat ett gemensamt OA™ (Origin Assured)-program som för tillfället är i pilotskedet i Finland och 10 andra länder.

Andström betonar att Wear Fur – dagen även är utlyst för lyfta fram valfrihetens rättmätiga värde då den utgör är en väsentlig del av den västerländska demokratin.
- Dagens kvinna vill definiera sig själv. Hon har rätt att själv besluta om hon klär sig i plagg gjorda av naturmaterial eller av petrokemiska produkter. Inte ens de mest högljudda minoritetsgrupper kan beröva henne denna rätt.
- Som pälshandlare hoppas jag naturligtvis att valet faller på päls, som är ett äkta naturmaterial vars ursprung kan spåras.

IFTF organiserar en internationell tävling för unga modeskapare, och Wear Fur – dagen till ära publicerar IFTF de arbeten som vunnit den nationella uttagningen. Juryn, som bestod av bl.a. modeskaparna Janne Renvall och Kisu Aho samt Kalle Riihivainio, studerande vid Konstindustriella Högskolan, som vann motsvarande tävling år 2005, valde två arbeten som deltar i finalen: Ett lysande rött minkplagg skapat av Anton Hinkonen från Konstindustriella Högskolan samt en Audrey Hepburn-inspirerad vändbar mink-finnsjubbpäls skapad av Svetlana Jagovitina som studerar vid pälsbranschenheten i Jakobstad. Hinkonens arbete har tillverkats av Gemmi Oy medan Orimattilan Turkis har sytt upp Jagovitinas bidrag. Finalen REMIX, i vilken deltar unga designers från nästan 20 olika länder, ordnas i samband med MiFur-modemässan i Milano den 12-16.3.2008. Bilder av de färdiga arbeten finns som bilaga till detta pressmeddelande.