Priserna på minkskinn stabiliserades

Vid Turkistuottajat Oyj:s internationella auktion i dag bjöds ut nästan 800.000 minkskinn, varav drygt 700.000 var SAGA-skinn. Så gott som alla skinn såldes. Prisnoteringarna vid dagens auktion låg 5-10% under den rekordhöga nivån vid bolagets föregående auktion. Det förekom ett visst tryck mot prissänkningar eftersom de prisnoteringar som uppnåddes vid mars-aprilauktionen i Vanda var de högsta inom den internationella pälshandeln.

Utbuden bestod av den finska minkproduktionens huvudtyper, svarta scanblack- och bruna mahogany- och scanbrown-minkskinn. Utbuden i juni innehöll fler skinn av mindre storlekar än normalt samt undersorter av lägre kvalitet. Medelpriset på scanblack-minkskinnen var 44 € (hanskinnen) och 21 € (honskinnen). Medelpriset på scanbrown-minkskinnen, som är den bruna färggruppens huvudtyp, var 37 € (hanskinnen) och 20 € (honskinnen). Det förekom stora prisskillnader mellan de olika kvalitetsklasserna.

De största inköpen gjordes till Grekland, Hongkong/Kina, Ryssland och Italien.

Turkistuottajat Oyj:s auktion avslutas i morgon, då 600.000 bruna scanglow-minkskinn står i tur att bjudas ut.

Tilläggsinformation: Informationsdirektör Päivi Mononen-Mikkilä, tel. 050 512 0322