Rap-artisten Sean ”Puffy” Combs SAGAs samarbetspartner

Vid modeveckorna i New York presenterade den världsberömda amerikanska rap-artisten Sean ”Puffy” Combs sin kollektion av pälsplagg för män, tillverkad i samarbete med SAGA som ägs av de finska och norska pälsdjursuppfödarna. Turkistuottajat Oyj har ensamrätt att sälja räv-, mink- och finnsjubbskinn som är berättigade till varumärket SAGA®.

Vid modeveckorna visades basen för kollektionen som kommer att säljas vintersäsongen 2008-2009 under varumärket Sean John, dvs olika snäva jackor som var helt tillverkade av päls eller prydda med praktfulla pälskragar. Mink var huvudmaterialet till hela pälsplagg, medan kragarna var tillverkade av blå- eller silverräv. Kollektionen innehöll även en hellång minkpäls. Färgskalan sträckte sig från ljusaste grå till svartbrun och svart med bl.a. vinröd som kontrastfärg.

För första gången i New Yorks modeveckors historia uppträdde endast afroamerikanska modeller vid modevisningen.

Sean ”Puffy” Combs valde SAGA som sin samarbetspartner, eftersom SAGA kan erbjuda europeiskt pälsmaterial av bästa möjliga kvalitet samt den nyaste kunskapen om skinnproduktutveckling tack vare design centret som i år fyller 20 år. Tilläggsvärde ger även SAGAs goda rykte samt samhällsansvarsprogram, vars grundsten utgörs av möjligheten att spåra produktionskedjans ursprung.

Ett pressmeddelande på engelska om Sean John-kollektionen och samarbetet samt bilder på kollektionen finns tillgängliga på SAGA Furs hemsidor www.sagafurs.com.