Sinikettumyynti pettymys Kiinalaiset empivät vielä ostojaan

TURKISTUOTTAJAT OYJ PÖRSSITIEDOTE Vantaalla 22.12.2004 Sinikettumyynti pettymys Kiinalaiset empivät vielä ostojaan Hongkongilaisten ja kiinalaisten ostajien vähäinen osanotto vaikutti ratkaisevasti Turkistuottajat Oyj:n huutokaupan päätöspäivänä siniketunnahkojen myyntiin ja teki myös muut ostajat pidättyväisiksi. Noin neljännes 250.000 nahan tarjonnasta myytiin, ja kaikkien myytyjen nahkojen keskihinnaksi muodostui 47,25 euroa. Dollareissa hintataso on kymmenen, euroissa 20 prosenttia alempi kuin syyskuussa. Myös venäläiset ja Venäjän-kauppaa käyvät asiakkaat olivat odottavalla kannalla mm. Ukrainan lähestyvien presidentinvaalien vuoksi. Ukrainan tekstiiliteollisuus valmistaa runsaasti turkispukineita Venäjän markkinoille. - Sinikettumyynti oli pettymys. Kiinan markkinatilanteesta saataneen lisätietoa lähiviikkoina. Mm. alkutalven lämmin sää on siellä hidastanut vähittäiskauppaa, kausi on pahasti kesken ja jatkuu aina heikäläiseen, tänä vuonna helmikuun alkuun sijoittuvaan uuteen vuoteen saakka, toimitusjohtaja Pirkko Rantanen-Kervinen sanoo. Toinen suuren volyymin tuote, johon kiinalaisten vähäinen osallistuminen vaikutti, olivat ruskean ryhmän minkit. Tämä näkyi selvästi jo viikon takaisessa Kööpenhaminan huutokaupassa. Muotiteollisuuden voimakas kiinnostus turkiksiin näkyi sen sijaan italialaisten asiakkaiden aktiivisuutena. He ostivat valtaosan pienimpään kokoluokkaan kuuluvista siniketunnahoista, jotka myytiinkin 80-prosenttisesti ja joiden hinta laski suuria kokoja vähemmän. Nahkoja meni myös Yhdysvaltoihin ja Japaniin. Sinikettumyyntiä edeltänyt blue shadow-ketunnahkojen myynti sen sijaan sujui tyydyttävästi myyntiprosentin ollessa noin 80 ja keskihinnan 60,65 euroa. Blue shadow-ketunnahkoja myytiin kaikille markkinoille, Eurooppaan, Yhdysvaltoihin ja Kauko-Itään. Kolmipäiväisen huutokaupan kokonaismyynti oli 30 miljoonaa euroa. - Mitä yksipuolisempi tuotanto, sitä haavoittuvampi se on. Siksi tärkeää onkin, että tarhaajien tuotanto olisi mahdollisimman monipuolinen, Rantanen-Kervinen muistuttaa. Turkistuottajat Oyj:n myyntikauden 2004/2005 kolmipäiväiseen avaushuutokauppaan osallistui 250 asiakasta. Seuraava huutokauppa järjestetään 26.-28. tammikuuta 2005. LISÄTIETOJA: Viestintäjohtaja Päivi Mononen-Mikkilä, puh. (09) 849 8332 ja 050 512 0322 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=60418&fn=wkr0001.pdf