Siniketun hinta nousi joulukuulta

TURKISTUOTTAJAT OYJ TIEDOTE Vantaalla 3.2.2004 Siniketun hinta nousi joulukuulta Turkistuottajat Oyj:n kansainvälisessä huutokaupassa tänään tarjotut 350.000, pääosin kotimaista alkuperää olevaa siniketunnahkaa myytiin sataprosenttisesti Kiinasta, Venäjältä, Japanista ja Italiasta tuleville ostajille. Nahkojen keskihinnaksi muodostui 56,37 euroa. Hyvälaatuisten ja varsinkin pienimpiin kokoluokkiin kuuluvien nahkojen hinta vahvistui joulukuun huutokaupasta. Kaikkien huutokaupassa myytyjen, yhteislajiteltujen ketunnahkojen keskihinta oli 59,93 euroa. - Siniketun kansainvälinen hintataso on korkea, kolmanneksen enemmän kuin vuosi sitten. Hinta ei ole kuitenkaan täysin tyydyttävä tuottajien kannalta, vaikka rehukustannukset ovatkin jonkin verran laskeneet, Turkistuottajat Oyj:n toimitusjohtaja Pirkko Rantanen-Kervinen sanoo. Huutokaupassa näkyi selvästi, että uuden vuoden vietosta toipuneet kiinalaiset ostajat olivat palanneet joukolla sinikettuostoksille. Kiinalaisten oma tuotanto on jo pääosin markkinoitu, ja nahoille on välitöntä tarvetta. Rantanen-Kervisen mukaan merkillepantavaa oli kuitenkin se, että vaikka nahoista käytiin kova kilpailu asiakkaiden kesken, hintaliikkumavara oli olematon. Tänään päättyneen kolmipäiväisen huutokaupan myynnin arvo oli 53 miljoonaa euroa, ja siihen osallistui yli 300 ostajaa kaikilta markkina- alueilta. Yhtiön seuraava huutokauppa, joka on tarjonnaltaan joulukuussa 2003 alkaneen myyntikauden monipuolisin, järjestetään 26.-29. maaliskuuta. Lisätietoja: Viestintäjohtaja Päivi Mononen-Mikkilä, puh. (09) 849 8332 ja 050 512 0322 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/03/20040203BIT00770/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/03/20040203BIT00770/wkr0002.pdf