Siniketun markkinat epävarmat

Turkistuottajat Oyj:n kansainvälisessä huutokaupassa tarjottiin tänään lähes 500.000 Saga-siniketunnahkaa, jotka myytiin 65-prosenttisesti Hongkong/Kiinaan, Venäjälle ja Länsi-Eurooppaan. Suomalaisten nahkojen keskihinta oli 47,50 euroa. Vähittäiskaupan takkuaminen lämpimän talven vuoksi sekä siitä seurannut turkismarkkinoiden yleinen epävarmuus painoivat hintaa. Siniketunnahkojen kysyntä painottui parhaisiin laatuluokkiin ja kaulusmateriaaliksi soveltuviin keveisiin nahkatyyppeihin.

Turkistuottajat Oyj:n toimitusjohtaja Pirkko Rantanen-Kervinen kehottaa suomalaisia tuottajia vähentämään siniketun tuotantoa, jotta nahkojen hinnat palautuisivat tyydyttävälle tasolle.
- Kansainväliset nahkaostajat ovat selvästi viestittäneet, että halpaa kiinalaista sinikettua on tarjolla yllin kyllin. Suomalaisten, maailman parhaiden ketunnahkojen tuottajien on syytä panostaa entistä enemmän nahkojen laatuun.

Koko huutokauppaa leimannut epävarmuus vaikutti myös harvinaisten muunnoskettujen myyntiin aamupäivällä, vaikka kyseisistä nahoista valmistettuja somisteita on käytetty runsaasti muotimallistoissa. Tarjonta myytiin eurooppalaiselle muotiteollisuudelle ja Venäjälle.

Turkistuottajat Oyj:n kansainvälinen huutokauppa, johon osallistuu noin 400 ostajaa, päättyy huomenna perjantaina, jolloin myyntivuoroon tulevat blue shadow- ja blue frost-ketunnahat sekä suomensupinnahat.

TURKISTUOTTAJAT OYJ

Lisätietoja: Viestintäjohtaja Päivi Mononen-Mikkilä, puh. (050) 512 0322