Siniketun myyntiprosentti ilahdutti, saavutettu hintataso ei tyydytä

Turkistuottajat Oyj:n kansainvälisessä huutokaupassa tänään tarjotut 290.000 siniketunnahkaa myytiin sataprosenttisesti Hongkong/Kiinasta, Venäjältä, Turkista, Japanista ja Kreikasta tuleville asiakkaille. Hintataso kuitenkin laski joulukuulta 13 prosenttia, ja keskihinta oli 41,43. SAGA Royal- ja SAGA-laatuluokkaan kuuluvat nahat pitivät parhaiten pintansa. Blue shadow-nahkojen myynti sujui hyvin: vajaan 47.000 nahan tarjonta myytiin sataprosenttisesti 57,56 euron keskihintaan. Tänään päättyneeseen, kolmipäiväiseen huutokauppaan osallistui runsaat 200 ostajaa, ja huutokaupan kokonaismyynnin arvo oli 42,7 miljoonaa euroa. Turkistuottajat Oyj:n toimitusjohtaja Pirkko Rantanen-Kervisen mukaan korkea myyntiprosentti palautti luottamuksen epävarmoille siniketunnahkamarkkinoille. - Korkea myyntiprosentti ja edullinen hinta saattavat myös lisätä erityisesti somisteita käyttävän tekstiiliteollisuuden kiinnostusta sinikettuun. Rantanen-Kervinen kuitenkin muistuttaa, että siniketun nyt saavutettu hintataso ei ole missään tapauksessa tyydyttävä, koska hinta on selvästi alle tuotantokustannusten. Turkistuottajat Oyj:n seuraava huutokauppa, jossa tarjolla on myyntikauden 2004/2005 korkealaatuisin ja monipuolisin nahkavalikoima, järjestetään 11.-15. huhtikuuta 2005. Lisätietoja: Viestintäjohtaja Päivi Mononen-Mikkilä, puh. (09) 849 8332 ja 050 512 0322