Siniketunnahkoja ostettiin turkiskauluksiin

Turkistuottajat Oyj:n kansainvälisessä huutokaupassa tänään tarjotuista 600.000 siniketunnahasta myytiin 95 prosenttia, ja tärkeimmät ostajat olivat Venäjä, Turkki ja Hongkong/Kiina. Kysyntä painottui keveisiin nahkatyyppeihin, jotka parhaiten soveltuvat näyttäviin turkiskauluksiin. Normaalilaatuisten nahkojen keskihinnaksi muodostui 54,60 euroa, joka on kymmenisen prosenttia vähemmän kuin maaliskuun huutokaupassa. Kansainvälinen hintataso laski tätä vähemmän, koska dollarin kurssi on viime huutokaupasta heikentynyt viitisen prosenttia. Yhtiön toimitusjohtaja Pirkko Rantanen-Kervisen mukaan sinikettumyynnille oli leimaa-antavaa, että viime huutokaupassa suureksi kasvanut laatujen ja kokojen välinen hintaero supistui. Hyvä vähittäismyynti Venäjällä näkyi myös kaupan tuloksissa. Kalliimpia huippulaatuja ostavat kiinalaiset asiakkaat olivat tässä huutokaupassa vielä odottavalla kannalla. Kesäkuun huutokaupassaan Turkistuottajat Oyj tarjoaa normaalilaatuisten SAGA-valikoimien lisäksi myös normaalia heikompilaatuisia nahkoja, joiden osuus tämänpäiväisestä tarjonnasta oli vajaa neljännes. Huutokauppa jatkuu huomenna hopeaketun- ja blue shadow-ketunnahkojen sekä erilaisten muunnosminkkien nahkojen myynnillä.