Siniketunnahkojen tarjontamäärät kasvavat tilapäisesti

Kuluvalla myyntikaudella (2009 – 2010) Turkistuottajat Oyj:n huutokaupoissa on tarjolla ennakoitua suurempi määrä siniketunnahkoja.

Viimeisen seitsemän vuoden aikaan siniketunnahkoista saadut hinnat eivät ole kattaneet tuotantokustannuksia. Näinä vuosina osa tuottajista jätti nahkoja pakkasvarastoon odottamaan hintojen nousua. Tänä vuonna varastoidut nahat tulevat myyntiin. Kesäkuun huutokauppaan odotetaan myyntiin 450.000 siniketunnahkaa (340.000 vuonna 2009). Myös syyskuun huutokaupan tarjonnan ennakoidaan olevan viimevuotista suurempi. Siniketunnahkojen tarjontamäärän kasvu on tilapäistä. Ensi vuonna varastonahkoja ei ole tulossa myyntiin. Tammikuussa 2011 voimaan astuvat lainmuutokset, jotka edellyttävät nykyistä suurempia kasvatushäkkejä, saattavat jopa hieman pienentää suomalaisen siniketun tuotantokapasiteettia. Lisätietoja: viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja Päivi Mononen-Mikkilä, puh. +358 50 5120 322