Suomalaisia Saga® -turkiksia Bolshoi-teatterin Lepakko-operetissa

Venäläinen suunnittelija Igor Chapurin on suunnitellut näyttävän turkispuvuston Moskovan Bolshoi-teatterin Lepakko-operettiin. Suomalaiset erikoistuotteet, mm. arctic marble - ja shadow -ketunnahat, joita puvuston materiaalina on käytetty, on lahjoittanut kansainvälinen huutokauppayhtiö Turkistuottajat Oyj. Yhtiö käyttää maailmassa yksinoikeudella Saga®-tavaramerkkiä, joka ketun-, minkin- ja suomensupinnahkojen teknisen laadun lisäksi on takeena vastuullisesta eläintenpidosta. Chapurinin suunnittelema mallisto nähdään operetin toisessa näytöksessä, ja perjantaina paikalla on myös suomalaisia kutsuvieraita. Lepakko-operettia koskeva puvustusidea tuli Bolshoi-teatterin pr-johtajalta, joka tuntee Chapurinin. Tämä taas on tehnyt yhteistyötä Turkistuottajat Oyj:n turkisnahkojen tuotekehityksestä vastaavan Saga Fursin kanssa vuodesta 1998. Kun projekti alkoi saada muotoaan, käytännön työhön tulivat mukaan myös Sagan Tanskassa, Vedbaekissa sijaitsevan design-työpajan turkkuri Annette Traberg sekä lontoolainen alan ammattilainen Rebecca Bradley. Helpottaakseen vastaavien projektien toteuttamista myös tulevaisuudessa yhteistyökumppanit lahjoittivat Bolshoi-teatterille turkismateriaalin työstämiseen tarvittavan koneen. Lisätietoja: viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja Päivi Mononen-Mikkilä, puh. +358 50 5120 322/Turkistuottajat Oyj Head of Marketing & Communications Mark Townsend, puh. +45 27851100/Saga Furs (kieli: englanti)