Syyskuun turkishuutokauppaa käytiin varovaisissa tunnelmissa

Syyskuun turkishuutokauppaa käytiin varovaisissa tunnelmissa Ostajien varovaisuus leimasi tänään päättynyttä Turkistuottajat Oyj:n kansainvälistä turkishuutokauppaa. Eilen myytyjen normaalilaatuisten sinikettujen keskihinnaksi muodostui 74,14 euroa, mikä on kevääseen verrattuna noin 15 prosenttia ja vuodentakaista syyskuun huutokauppaa runsaan kolmanneksen alempi. Hinnan laskussa näkyivät niin dollarin kurssikehitys kuin päättyneen kauden paikoin ylikuumentunut hintataso, mikä yhdessä vähittäismyyntikauden viivästymisen kanssa on vaikeuttanut nahkojen jälkimarkkinointia. Maailman turkiskauppa elää vielä kesätunnelmissa. Tulevat kuukaudet ovat ratkaisevia siinä, millaiseksi uuden kauden sinikettumarkkinat muodostuvat. Tänään tarjotut hopeakettu, hopeaketun muunnokset ja suomensupi taas menivät lähes sataprosenttisesti kaupaksi korkein hinnoin, koska muoti suosii erityisesti näitä nahkatyyppejä. Kaksipäiväisen huutokaupan tärkeimmät ostajamaat olivat Kiina, jonne yhtiö avaa lokakuussa uuden toimipisteen sekä Venäjä jaTurkki. Pienehköjä nahkaeriä myytiin myös eri Euroopan maihin. Huutokaupan kokonaismyynnin arvo oli 17 miljoonaa euroa. Huutokaupassa oli tarjolla myös eri värityyppeihin kuuluvia minkinnahkoja, yhteensä vajaat 200.000 nahkaa. Ne myytiin lähes sataprosenttisesti vakain maailmanmarkkinahinnoin. Ainoastaan valkoisen minkin, jonka maailmantuotanto on kasvanut voimakkaasti edelliseen kauteen verrattuna, kysyntä oli valikoivaa. Turkistuottajat Oyj:n myyntikauden 2002/2003 ensimmäinen huutokauppa järjestetään 18.-20. joulukuuta 2002. Lisätietoja: Viestintäjohtaja Päivi Mononen-Mikkilä, puh. (09) 849 8332 ja 050 512 0322, www.ffs.fi ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/12/20020912BIT00780/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/12/20020912BIT00780/wkr0002.pdf