Turkishuutokauppa päättyi siniketunnahkojen myyntiin

SAGA-siniketunnahkojen hintataso vahvistui lievästi syyskuun huutokaupan tasolta. Turkistuottajat Oyj:n kansainvälisessä huutokaupassa tänään, mutta myyntiprosentti jäi 60:een. Keskihinta 150.000 nahan valikoimalle oli 41,65 euroa, joka edelleen alittaa nahkojen tuotantokustannukset. Sinikettuostot suuntautuivat Venäjän ja Turkin markkinoille, Kiinaan nahkoja ostettiin vähän.
- Siniketun tuotantomäärät ovat laskeneet voimakkaasti viime kaudesta. Kipeästi kaivattua riittävää hintatason korjaantumista ei vielä tapahtunut, koska vähittäismyyntikausi on kesken ja varastoissa on edellisvuoden nahkoja, toimitusjohtaja Pirkko Rantanen-Kervinen sanoo.

Huutokaupan päätöspäivänä tarjottiin myös 20.000 siniketun muunnoksen blue shadow-ketun nahkaa, joista myytiin 90 prosenttia. Myös blue shadow-ketun tuotanto on laskenut voimakkaasti, mikä jo näkyi myyntituloksissa. Hintataso nousi syyskuun huutokaupasta 10 prosenttia, 47,50 euroon. Kaikkien myytyjen kotimaisten kettujen keskihinnaksi muodostui 54,80.

Tänään päättyneen myyntikauden 2007/2008 ensimmäisen huutokaupan kokonaismyynti oli 39,5 miljoonaa euroa. Yhtiö järjestää seuraavan, pelkästään hopea-, blue frost-ketunnahkoihin ja erilaisten muunnoskettujen nahkoihin keskittyvän huutokaupan 21. tammikuuta 2008.