Turkiskaupan vähittäissesonki käynnistyy – 23.11. vietetään Wear Fur –päivää

Turkiskaupan Liitto ry on julistanut marraskuun 23. päivän Wear Fur –päiväksi. Nyt eletään aikoja, jolloin kesäsäilytyksessä olleita turkispukineita noudetaan vilkkaimmin ja ostopäätökset uusista tuotteista tehdään.

- Alkavalla kaudella keveys on pukineissa valttia. Suuret näyttävät kaulukset ja muut somisteet ovat rantautuneet Suomeenkin muotimetropolien näytöslavoilta. Muodikkaimpien pukineiden kauppa on jo lähtenyt hyvin käyntiin, Turkiskaupan Liitto ry:n puheenjohtaja Liisa Andström sanoo.
- Tuotteiden alkuperä kiinnostaa länsieurooppalaisia kuluttajia. Turkistuottajat Oyj:n, kolmen muun huutokauppaliikkeen ja International Fur Trade Federationin (IFTF) yhteinen OA™ (Origin Assured)-ohjelma on Suomessa ja 10 muussa maassa pilottivaiheessa.

Andström korostaa, että Wear Fur –päivää vietetään myös länsimaiseen demokratiaan kuuluvan valinnanvapauden nostamiseksi sille kuuluvaan arvoon.
- Nykynainen haluaa määritellä itse itsensä. Hänellä on oikeus päättää, pukeutuuko luonnonmateriaalista valmistettuun vai petrokemian tuotteeseen. Äänekkäät vähemmistöryhmät eivät voi riistää häneltä tätä oikeutta.
- Turkiskauppiaana toivon tietenkin, että vaaka kallistuisi aidon ja jäljitettävän turkiksen puolelle.

Wear Fur –päivän kunniaksi liitto julkistaa IFTF:n kansainväliseen nuorten suunnittelijoiden kilpailuun lähetettävät, kansallisen kilpailun voittaneet työt. Raati, johon kuuluivat mm. muotisuunnittelijat Janne Renvall ja Kisu Aho sekä Taideteollisen Korkeakoulun opiskelija, vastaavan kilpailun 2005 voittanut Kalle Riihivainio, valitsi loppukilpailuun kaksi työtä: Taideteollisen Korkeakoulun opiskelija Anton Hinkosen hehkuvan punaisen minkkipukineen sekä Pietarsaaren turkisyksikön opiskelija Svetlana Jagovitinan Audrey Hepburnin inspiroiman minkki-suomensupi-kääntöturkin. Hinkosen työn on valmistanut Gemmi Oy ja Jagovitinan Orimattilan Turkis. Loppukilpailu REMIX, johon osallistuu nuoria suunnittelijoita lähes 20 maasta, järjestetään MiFur-muotimessujen yhteydessä Milanossa 12.-16.3.2008. Kuvat valmiista töistä ovat tiedotteen liitteenä.