Turkiskauppa muuttaa muotoaan - yrittäjillä vahva usko tuotteeseen ja alaan

Turkiskauppa muuttaa muotoaan - yrittäjillä vahva usko tuotteeseen ja alaan Suomalaisella turkispukinekaupalla on verrattain valoisat näkymät tulevaisuudestaan. Kaupan rakenne ja jakelutiet muuttuvat, mutta yrittäjät uskovat sekä tuotteeseen että alaan. Corporate Image Oy:n Turkiskaupan Liitto ry:n toimeksiannosta toteuttamassa toimialatutkimuksessa yli 70 prosenttia vastaajista arvioi, että erityisesti turkissomisteiden ja turkiksista valmistettujen oheistuotteiden myynti kasvaa myös Suomessa. Niin muotitrendit kuin somisteiden ja asusteiden kokoturkkia edullisempi hinta vahvistavat suuntausta. Kokopukineiden myynnin kasvuun uskoi haastatelluista kolmannes ja nykytason säilymiseen puolet. Kasvuarviota tukivat muodin ja viennin imu ja nykytasolla säilymistä taas yleisesti turkisalaan kohdistuvat ulkoiset paineet. Muoti, sää ja taloudellinen tilanne vaikuttavat haastateltavien mukaan siihen, menestyykö vai taantuuko ala. Kylmä sää lisää ainakin Suomessa myyntiä välittömästi, leudot talvet siirtävät hankintoja. Muodin esikuvat vaikuttavat Suomessa hitaammin kuin muualla Euroopassa. Jos talouden näkymät ovat suotuisat, mielihyvätuotteiden kauppa käy. Eläinaktivistien toiminta ja kulutustottumusten muutokset huolettivat vastaajia. Muutamat vastaajat arvioivat, että jakeluteiden muuttumisen vuoksi asiakkaat eivät "löydä" muodikkaita turkispukineita, koska niitä ei ole tarjolla perinteisissä turkisliikkeissä. Lainsäätäjien suhtautuminen tarhaukseen ja pienyrittäjyyteen yleensä koettiin turkispukinekaupan kannalta tärkeäksi. Alkusyksystä (29.8. - 27.9.) tehtyyn kyselyyn vastasi 85 prosenttia Turkiskaupan Liitto ry:n jäsenyrityksistä ja suurimmat ei-jäsenet, yhteensä 44 yritystä. Vastanneiden joukossa oli niin huomattavia suomalaisia turkispukineiden jälleenmyyjiä (liikevaihto yli 1,5 miljoonaa euroa) kuin korkeintaan muutaman henkilön työllistäviä tilauspohjaisia ateljeita (liikevaihto korkeintaan 500.000 euroa). Vastaajista 50 prosenttia oli pääkaupunkiseudulta (09-alueelta) ja toinen puolikas muualta Suomesta. LISÄTIETOJA: Viestintäjohtaja Päivi Mononen-Mikkilä, puh. (09) 849 8332 ja 050 512 0322, Turkiskaupan Liitto ry:n puheenjohtaja Liisa Andström, puh. 0400 612 374 ja hallituksen jäsenet Haron Bedretdin, puh. 0400 403 500, Tiina Suokorpi (Salo ja Lohja), puh. 040 724 3106 sekä Tuomo Virta (Lahti), puh. 040 508 1167 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/03/20021203BIT00130/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/03/20021203BIT00130/wkr0002.pdf