Turkismarkkinoilla valonkajastusta

Turkisnahkojen maailmantuotanto on supistunut, Kiinan kysyntä kasvaa, vähittäismyyjien pukinevarastot ovat pienet ja muoti suosii turkiksia. Näiltä osin valo kajastaa turkismarkkinoille. Kuitenkin Turkistuottajat Oyj:n toimitusjohtaja Pertti Fallenius muistuttaa myös epävarmuustekijöistä ja uhkakuvista puhuessaan tuottajille suunnatussa markkinatietoiskussa tänään. - Globaali talouskriisi voi kestää vielä pitkään ja johtaa suuriin muutoksiin myös turkisalalla. Turkiseläinten kasvatuksen kieltoon tähtäävät lainsäädäntöhankkeet eri EU-maissa sekä alan riippuvuus yhdestä markkinasta varjostavat tilannetta. Tulevan kauden ennustaminen on entistä vaikeampaa. Turkiskaupan odotukset uuden myyntikauden suhteen ovat kuitenkin optimistiset sekä Kiinassa että Venäjällä, jossa talouden syvimmän sukelluksen arvellaan olevan ohi. Kuluttajien taloustilanne ei kuitenkaan vielä ole kohentunut. Se, miten vähittäismyyntikausi käynnistyy, painaa paljon vaa´assa. Falleniuksen mukaan minkinnahkojen markkinat tulevalla kaudella ovat voimakkaasti riippuvaisia erityisesti Kiinan vähittäismyynnin onnistumisesta. Suomalaisen päätuotteen, Saga-siniketunnahkojen näkymät vaikuttavat pitkästä aikaa verrattain valoisilta. Kiinan tuotanto on romahtanut, ja Suomi on jälleen noussut maailman suurimmaksi siniketun tuottajaksi. Kansainväliset muotihuoneet haluavat teknisen huippulaadun lisäksi, että turkikset on tuotettu hyvissä olosuhteissa, eivätkä kiinalaiset nahat kelpaa. Tämä näkyi selvästi jo syyskuussa järjestetyssä huutokaupassa. Joulukuun huutokauppaan yhtiö tuo ensimmäisen sataprosenttisesti sertifioidun nahkavalikoiman. Ainoastaan sertifioiduilta turkistiloilta tulevat suomensupinnahat myydään Saga-tavaramerkin alla. - Sertifiointi on turkiseläinkasvatuksen tulevaisuuden vakuutus. Uskon, että siitä tulee myös kilpailutekijä, Fallenius sanoo.