Turkisnahkojen vienti Hongkongiin edelleen kasvussa

Turkistuottajat Oyj:n toimitusjohtaja Pirkko Rantanen-Kervinen osallistuu parhaillaan ulkomaankauppaministeri Paula Lehtomäen elinkeinoelämän edustajista koostuvaan valtuuskuntaan Hongkongissa. Siellä järjestetään tänään kello 14 Suomen aikaa seminaari, jossa käsitellään Turkistuottajat Oyj:n roolia Suomen ja Hongkongin välisessä kaupassa. Tammi-heinäkuun 2004 vientitilastoissa turkisnahat ovat Suomen tärkein vientituote Hongkongiin 40 prosentin osuudellaan Suomen kokonaisviennistä. Turkisnahkoja vietiin 93,2 miljoonan euron arvosta, mikä on 33 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin vastaavana ajanjaksona. Tuolloin informaatioteknologian tuotteet olivat vientitilastojen ykkönen ja turkisnahat kakkonen. Turkistuottajat Oyj:n vuosittain välittämästä runsaasta seitsemästä miljoonasta turkisnahasta 50 prosenttia menee Hongkongiin, josta ne taas valmiina pukineina matkaavat USA:han, Venäjälle, Japaniin, Länsi-Eurooppaan ja kasvavassa määrin myös manner-Kiinaan. Hongkongin turkiskaupalla on yli 50 vuoden perinteet. Alan osaaminen on huippuluokkaa, ja yritykset ovat kannattavia. Seminaarin avauspuheessaan ministeri Lehtomäki korostaa, että Hongkongin turkiskaupan menestys on mitä suurimmassa määrin suomalaisten edun mukaista. - Mikään muu kansainvälinen toimiala ei ole yhtä suhdanneherkkä kuin turkisala. Siksi liikesuhteiden ammattimaisuus ja jatkuvuus ovat hyvin tärkeitä. Lisätietoja: Viestintäjohtaja Päivi Mononen-Mikkilä, puh. (09) 849 8332 ja 050 512 0322