Turkisten kysyntänäkymät hyvät -dollarin kurssikehitys askarruttaa

Turkisten kysyntänäkymät hyvät -dollarin kurssikehitys askarruttaa Joukkoviestimille 3. marraskuuta 2004 Julkaistavissa kello 19 Muodin ennennäkemätön kiinnostus ja uudet jakelukanavat antavat turkisten kysynnälle vauhtia kaikilla markkina-alueilla, Kiinassa, Venäjällä, USA:ssa ja Euroopassa. Turkistuottajat Oyj:n toimitusjohtaja Pirkko Rantanen-Kervinen muistuttaa, että vähittäiskauppa tarvitsee vauhdittuakseen normaaleja syksy- ja talvisäitä lähiviikkoina. Tarhaajille tarkoitetussa tiedotustilaisuudessa tänään Himangalla puhunut Rantanen-Kervinen uskoo, että turkisnahkojen dollarihintataso pysyy alkavalla kaudella verrattain vakaana. Kaupan varastot ovat pienet, ja asiakkaat lunastavat huutokaupoista ostamiaan nahkoja normaaliin tahtiin. - Nahkojen eurohintatason kannalta ratkaisevaa on kuitenkin dollarin kurssikehitys, johon taas USA:n presidentinvaalien tulos saattaa vaikuttaa. Lisääntynyt byrokratia vaikeuttaa turkiskauppaa ja siten hidastaa kysynnän kasvua sekä Venäjällä että Kiinassa, Rantanen-Kervinen sanoo. Kiinan oma lisääntyvä turkistuotanto on tekemässä merkittävästä nahkojen ostajasta kilpailijan pohjoismaisille tuottajille. - Meidän on mahdotonta kilpailla hinnoilla kiinalaisten kanssa. Suomalaisen turkistuotannon on profiloiduttava korkealla laadulla ja tehokkuudella. Tähän uudistunut SAGA-yhteistyö antaa oivat työkalut, toimitusjohtaja sanoo. Uudella myyntikaudella SAGA-tavaramerkkiin oikeutettuja ketun- ja minkin- sekä joulukuusta alkaen myös suomensupinnahkoja voi ostaa ainoastaan Turkistuottajat Oyj:n huutokaupoista. Yhtiön myyntivalikoima monipuolistuu entisestään, kun myyntiyhteistyösopimus Norges Pelsdyralslagin ja Oslo Fur Auctions Ltd:n kanssa tuo myös norjalaiset ketun- ja minkinnahat Turkistuottajat Oyj:n huutokauppoihin. Turkistuottajat Oyj välittää alkavalla myyntikaudella 5,3 miljoonaa minkin- ja 2,7 miljoonaa ketunnahkaa. Suomen minkkituotanto on tänä vuonna 1,7 miljoonaa ja ketuntuotanto 2,4 miljoonaa nahkaa. Lisätietoja: Viestintäjohtaja Päivi Mononen-Mikkilä, puh. (09) 849 8332 ja 050 512 0322 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/03/20041103BIT21570/wkr0001.pdf