Turkisten myyntikauden näkymät riippuvat vähittäiskaupan käynnistymisestä Venäjällä ja Kiinassa

Turkistuottajat Oyj näkee joulukuussa 2007 alkavan uuden myyntikauden näkymät valoisina, mikäli vähittäissesonki käynnistyy ripeästi ja jatkuu hyvänä tärkeiden talvikuukausien ajan päämarkkinoilla, Venäjällä ja Kiinassa.

- Muotipukineiden ja asusteiden kauppa ei ole riippuvainen säistä, mutta volyymituotteiden myyntiin säät sen sijaan vaikuttavat olennaisesti, yhtiön toimitusjohtaja Pirkko Rantanen-Kervinen sanoo yhtiön asiakastuottajille suunnatussa markkinatietoiskussa tänään.

Kiinasta on tullut maailman suurin turkisten, sekä ketun-, supin- että minkinnahkojen tuottaja. Huonon hintakehityksen vuoksi ketunnahkojen tuotanto on siellä kuitenkin jo selvästi pudonnut, ja näin ennakoidaan käyvän myös supin- ja minkintuotannolle.
- Eurooppalainen/suomalainen tuotanto on laadullisesti ylivertainen, ja SAGA-tavaramerkki yhdistettynä OA™- alkuperätakuuseen antaa sille huomattavaa kilpailuetua.
- Valitettavasti dollarin heikko kurssi kuitenkin kurittaa eurooppalaisia tuottajia. Rahoituslaitosten ennusteiden mukaan käännettä parempaan ei tällä saralla valitettavasti ole luvassa.

Turkismuoti valloittaa, ja tuotteiden jakelukanavat ovat laajentuneet entisestään. Huippumuoti pysyy Euroopassa, vaikka suuret kuluttajamarkkinat ovatkin muualla.

Suomalaiset tuottajat ovat jo reagoineet ketunnahkojen kysynnän muutoksiin monipuolistamalla tuotantoaan. Siniketun tuotanto on vähentynyt kolmanneksella. Blue frost –ketunnahkojen tuotanto taas on lisääntynyt. Rantanen-Kervisen mukaan markkinat tarvitsevatkin nyt sopeutumisaikaa tuotantomäärien muutoksiin, ja siksi tuottajien kannattaakin keskittyä ensisijaisesti nahkojen laadun parantamiseen.
- Siniketunnahkojen edullinen hinta on vaikuttanut siihen, että materiaalia on voitu kokeilla entistä rohkeammin. Suomalainen sinikettu on uudelleen valloittamassa markkinoita viime kaudella runsaasti käytetyltä kiinalaiselta supilta. SAGAn tuotekehityksen hedelmiä odotellaan muotimallistoihin. Nämä tekijät elvyttänevät siniketun kysyntää, mutta se ei tapahdu hetkessä.

Kiinan nopeasti kasvanut minkkituotanto luo paineita minkin maailmanmarkkinahinnan kehitykseen. Säät vaikuttavat erityisesti pitkien pukineiden kauppaan. Rantanen-Kervisen mukaan suomalaisten tuottajien on järkevää tuottaa niitä minkkityyppejä, joihin ovat erikoistuneet ja joista ovat saaneet parhaat pentutulokset. Markkinat suosivat lyhyttä, silkkistä peitinkarvaa.

Turkistuottajat Oyj julkaisee internet sivuillaan lehdistötiedotetta yksityiskohtaisemman markkinakatsauksen myöhemmin tällä viikolla.