Turkisten vähittäismyynti kasvanut kaikilla markkinoilla

Turkisten vähittäismyynti on kasvanut seitsemänä peräkkäisenä vuonna. Kansainvälisen turkiskaupan liiton, IFTF:n (International Fur Trade Federation) tänään julkistamat vuoden 2005 tilastot osoittavat turkispukineiden, -asusteiden ja oheistuotteiden myynnin nousseen 12,8 miljardiin dollariin (10,6 miljardia euroa), mikä on yhdeksän prosenttia enemmän kuin viime vuoden vastaavat luvut. Kasvu on ollut voimakasta erityisesti Venäjällä ja Kiinassa mutta myös Länsi-Euroopassa ja Yhdysvalloissa myynti on noussut. - Kylmien talvisäiden alkaessa tukkukauppiaat saivat runsaasti lisätilauksia ja ovat jopa joutuneet myymään ”ei oota”, IFTF:n suomalaisen jäsenen Turkiskaupan Liitto ry:n puheenjohtaja Liisa Andström sanoo. Suosituimpia tuotteita ovat olleet polvipituiset, kevyet minkkiturkit, kääntöpukineet ja jakut. Turkiksista valmistettuja oheistuotteita, asusteita ja somisteita on myös kysytty tänä talvena viimevuotista enemmän. - Turkikset ovat kiinteä osa muotia. Jatkuva tuotekehitys on vaikuttanut siihen, että materiaali sopii nykypäivän elämäntyyliin. Vaikka moderni minkkipukine on kevyt kuin ulsteri, se myös suojaa ja lämmittää. Vuonna 1949 perustetulla IFTF:llä on 36 jäsenliittoa 30 maassa. Se on julkistanut jäseniltään keräämänsä vähittäismyyntitiedot vuodesta 1998. LISÄTIETOJA: Liisa Andström, puhelin 0400 612 374 ja Päivi Mononen-Mikkilä, (09) 849 8332 ja 050 512 0322. Ks. myös www.iftf.com