Turkistuottajat Oyj:n myyntikauden avaushuutokaupassa ketunnahkojen hinnat vahvistuivat entisestään

Turkisten vahva asema muotimallistoissa, kylmä sää päämarkkina-alueilla ja Venäjän markkinoiden selvä piristyminen loivat voimakkaan kysynnän Turkistuottajat Oyj:n myyntikauden 2010–2011 ensimmäiseen huutokauppaan. Huutokaupan kokonaismyynnin arvoksi tuli 80 miljoonaa euroa (42 miljoonaa joulukuussa 2009).

Joulukuun huutokaupan valikoimat olivat normaaliin tapaan pienehköt. Tarjolla oli mm. runsaat 630.000 Saga® minkin-, 250.000 Saga® ketun-, 17.000 Saga®- suomensupinnahkaa sekä runsaat 300.000 karakul-lampaan nahkaa. Lähes kaikki nahat myytiin.

Ketunnahkojen hinnat nousivat selvästi. Siniketunnahkojen hintataso nousi noin 10 prosenttia yhtiön syyskuun huutokaupan noteerauksista. Keskihinnaksi muodostui vajaa 117 euroa. Suomalaisten siniketunnahkojen keskihinnaksi tuli reilu 119 euroa.

Huutokaupan ensimmäisinä päivinä tarjotut Saga®-minkinnahat myytiin lähes sataprosenttisesti tämänhetkiseen korkeaan kansainväliseen hintatasoon. Kaikki tyyppikohtaiset keskihinnat ovat nähtävillä yhtiön kotisivuilla www.ffs.fi.

Huutokauppaan osallistui ennätysmäärä, lähes 450, ostajaa kaikilta markkina-alueilta. Myynti jakautui aiempaa tasaisemmin kaikille markkina-alueille - Venäjälle, Honkong/Kiinaan, Turkkiin, Kreikkaan - ja kansainvälisille muotitaloille.

Maalis- ja kesäkuussa pidettävien päähuutokauppojen hintatason ratkaisevat ennen kaikkea kuluvan vähittäismyyntikauden tulokset. Seuraava huutokauppa järjestetään Vantaalla 21. – 25.3.2011

TURKISTUOTTAJAT OYJ

Lisätietoja: Viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja Päivi Mononen-Mikkilä, puh. 050 512 0322

Turkistuottajat Oyj on maailman ainoa turkishuutokauppayhtiö, joka tarjoaa sataprosenttisesti sertifioituja nahkavalikoimia. Turkistuottajat Oyj -konsernin kokonaismyynnin arvo tilikaudella 2009/10 oli 441,8 MEUR ja liikevaihto 45 MEUR. Päämarkkina-alueemme ovat Eurooppa, Venäjä ja Kaukoitä. Turkistuottajat Oyj myy ainoana turkishuutokauppayhtiönä Saga ®-tavaramerkkiin oikeutettuja turkisnahkoja. www.ffs.fi