Useimpien muunnoskettutyyppien hinnat vahvistuivat

Turkistuottajat Oyj:n huutokaupassa myytiin tänään kansainvälisen myyntikauden monipuolisin valikoima blue frost-ketun, hopeaketun, blue shadow-ketun sekä erilaisten, tuotantomääriltään ensin mainittuja pienempien muunnoskettujen nahkoja kaikille markkinoille, Hongkong/Kiinaan, Venäjälle, Italiaan, Kreikkaan ja Turkkiin. Hinnat vahvistuivat pääosin edellisistä noteerauksista. Pitkäkarvaisten nahkojen myynti alkoi jo myöhään eilen illalla 40.000 suomensupinnahan tarjonnalla, joka meni lähinnä Italiaan, Venäjälle ja Turkkiin 119,44 euron, 10 prosenttia joulukuuta korkeampaan keskihintaan. Mukaantulo Saga-tavaramerkin piiriin tuntui lisänneen muotiteollisuuden kiinnostusta suomensupinnahkoja kohtaan entisestään. - Monipuolinen nahkatarjonta tuo huutokauppaan asiakkaita myös perinteisen turkiskaupan ulkopuolelta, toimitusjohtaja Pirkko Rantanen-Kervinen sanoo. Hänen mielestään turkiseläinten kasvattajien on viisasta pitää myös erikoisnahat tuotannossaan. Yli 100.000 nahan blue frost-kettuvalikoiman hinta nousi 30 prosenttia joulukuulta 86,73 euroon. Runsaan 12.000 nahan shadow blue frost-kettuvalikoima myytiin 60,82 euron keskihintaan. Yli 72.000 nahan hopeakettutarjonta oli kauden ensimmäinen. Kotimaisten hopeakettujen keskihinnaksi muodostui 123,25 euroa. Lähes 130.000 blue shadow-ketunnahan valikoiman keskihinta, 66,30 euroa noudatteli yhtiön joulukuun huutokaupan noteerausta. Arctic marble blue –ketunnahkojen kysyntä oli valikoivaa, ja n. 24.000 nahan valikoiman keskihinta oli 49,53 euroa. Golden Island –ketunnahkojen, joita tarjolla oli 9500, keskihinta kipusi 86,24 euroon. Harvinaisten ja tuotantomääriltään pienten nahkatyyppien myynti jatkuu vielä. Huomenna, huutokaupan päätöspäivänä tarjotaan lähes 500.000 siniketunnahkaa.