Venäjä hallitsi Vantaan minkkikauppaa

Turkistuottajat Oyj:n kansainvälisessä huutokaupassa myytiin tänään runsaan 400.000 SAGA-minkinnahan valikoima pääasiassa Venäjältä, Kreikasta ja Hongkong/Kiinasta tuleville asiakkaille. Tämänpäiväisen pääosin harmaista safiiriminkinnahoista ja valkoisista minkinnahoista koostuvan tarjonnan myyntiprosentti oli lähes sata. Hinnat noudattelivat viime viikkojen kansainvälisten huutokauppojen tasoa, joka on keskimäärin 30 prosenttia alempi kuin Turkistuottajat Oyj:n joulukuun huutokaupan noteeraus.

Minkinnahkojen hintataso on noussut voimakkaasti kolmena peräkkäisenä myyntikautena, ja nousu on taittunut alkuvuoden kansainvälisissä huutokaupoissa. Poikkeuksellisen leuto talvi kaikilla päämarkkina-alueilla sekoitti markkinoita, ja vähittäiskaupan varastoihin jäi myymättömiä pukineita. Tämä lisäsi ostajien varovaisuutta myös kansainvälisillä, ensi talven mallistoja esittelevillä muotimessuilla, joista tärkeimmät järjestettiin Hongkongissa helmi-maaliskuun vaihteessa ja Milanossa maaliskuun puolessa välissä.

Turkistuottajat Oyj:n kuusipäiväinen huutokauppa jatkuu huomenna maanantaina erilaisten muunnosminkinnahkojen myynnillä. Huutokauppaan osallistuu lähes 400 ostajaa kaikilta markkina-alueilta.