Sähköenergian hinta läpinäkyväksi

Report this content

Sähköenergian hinta läpinäkyväksi Kuluttajille ja pk-yrityksille markkinahintaista sähköä Suomi vapautti sähkömarkkinansa ensimmäisten maiden joukossa koko Euroopassa. Tällä hetkellä sähkökauppa elää voimakasta murrosvaihetta. Tukkukauppaa käydään vilkkaasti pohjoismaisessa sähköpörssissä Nord Poolissa. Pitkät kahdenkeskiset sähkösopimukset ovat väistymässä. Sähkön hinta on laskenut kilpailun avautumisen ja pörssikaupan myötä. Markkinahintaista sähköä ovat tähän asti voineet ostaa vain pörssin asiakkaana olevat sähköyhtiöt ja suuret yritysasiakkaat. Nyt myös kuluttajat ja pk-yritykset pääsevät hankkimaan sähkönsä pörssiin sidotuin hinnoin. Sähköenergian hinta tulee viimeinkin täysin läpinäkyväksi. - Haastamme kilpailijat uudella sähköenergian hinnoittelutavallamme. Uskon tämän myös edistävän sähkömarkkinoiden rakennemuutosta. Olen yllättynyt, jos kilpailijat eivät seuraa esimerkkiämme, sanoo Turku Energian toimitusjohtaja Risto Vaittinen. Sähkön perinteinen kilpailuttaminen vaativaa Sähkölasku koostuu sähköenergiasta, siirtopalvelusta ja veroista. Sähköenergian osuus sähkön kokonaishinnasta on noin 40-50 prosenttia. Sähkön myyntihinta on avoin vapaalle kilpailulle. Suomessa on yli 100 sähkönmyyjää, joiden vertaaminen on työlästä ja vaatii asiantuntemusta. Koska useimpien myyjien tarjoushinnat muuttuvat sähkön markkinahintojen vaihdellessa, kilpailuttaminen olisi tehokkainta tehdä vuosittain. Sähköä jatkuvasti kilpailutettuun hintaan Turku Energia on kehittänyt uuden valtakunnallisen sähkötuotteen nimeltä Markkinasähkö. Siinä sähköenergian hinta on sidottu Pohjoismaisen sähköpörssin päivän markkinahintaan (spot-hintaan). Sähkön hinta on näin jatkuvasti kilpailutettu. Helsingin kauppakorkeakoulun alaisen LTT- Tutkimus Oy:n tekemän tutkimuksen mukaan, sähkön hankkiminen sähköpörssistä päivän hintaan on pitkällä aikavälillä edullisempi vaihtoehto kuin vuosisopimukset, joihin kiinteähintaiset tarjoukset perustuvat. Uutuustuote soveltuu kaikille sähkönkäyttäjille ja kaikkiin sähkönkäyttötarpeisiin. Se on suunniteltu erityisesti sähkölämmitetyissä pientaloissa asuvien kotitalousasiakkaiden ja pk-yritysten tarpeisiin. Sähköenergian pörssihintaan lisätään välityspalkkio ja perusmaksu. Sähkölaskussa näkyy aina laskutusjakson keskihinta, jolloin hintavertailu muihin sähkötuotteisiin on mahdollista. Markkinasähköä verkosta Markkinasähkö-tuotteen tueksi on kehitetty internetpalvelu, jolla voidaan seurata päivittäin sähkön markkinahinnan kehitystä sähköpörssissä, ja laskea sähkölaskun suuruus. Raportoinnin käyttöliittymäksi voidaan valita www-selain, sähköposti, matkapuhelin tai näiden yhdistelmä. Palvelu antaa uuden tavan seurata sähkön kustannuksia. Sähkösopimuksen tai rekisteröitymisen kokeiluasiakkaaksi voi tehdä osoitteessa: www.markkinasahko.com. Lisätietoja: Turku Energia Oy, toimitusjohtaja Risto Vaittinen, puh. (02) 2628 141, 050 5573 141 risto.vaittinen@turkuenergia.fi www.markkinasahko.com www.markkinasahko.com/media www.turkuenergia.fi Lisätietoja sähkömarkkinoista: www.energia.fi; www.energiamarkkinavirasto.fi; www.nordpool.com Turku Energia kuuluu Suomen suurimpiin energiayhtiöihin. Turku Energia on Pohjoismaisen sähköpörssin aktiivinen jäsen. Yrityksellä on pitkä kokemus sähkön käyttöä tukevista internetpalveluista. Yli 100-vuotias Turku Energia on Turun kaupungin omistama osakeyhtiö. Yhtiön liikevaihto on noin 110 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa työskentelee noin 300 henkilöä. Turku Energian päätuotteita ovat sähkö ja kaukolämpö sekä niiden käyttöön liittyvät palvelut. Turku Energia myy sähköä kaikkialle Suomeen ja vastaa sähkönjakeluverkon ylläpidosta ja kehittämisestä Turun alueella. Yritys noudattaa ympäristöasiat huomioon ottavaa toimintatapaa. ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/24/20020424BIT00470/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/24/20020424BIT00470/wkr0002.pdf