TURUN SATAMA INVESTOI PALVELUIHIN KYSYNNÄN KASVAESSA - Turku Stevedoringille nykyaikainen lämminvarasto tavarasatamaan

Report this content

Turun sataman kokonaisliikenne kasvoi vuonna 2004 noin 6 %. Kasvun myötä myös satamapalvelujen kysyntä on vahvassa nousussa. Esimerkiksi turkulaisen satamaoperaattori Turku Stevedoringin liikevaihto kasvoi yli 20 % vuonna 2004. Vastaavasti tarve tavaroiden varastointiin lisääntyy. Vastauksena kasvaneeseen kysyntään Turku Stevedoring ottaa tänään (2.2.2005) käyttöönsä Turun Sataman rakennuttaman uuden lämminvaraston Linnanaukon tavarasatamassa.

Nykyaikainen pinta-alaltaan 3150 m2 varasto lisää satama-alueen lämmitettävää kappaletavaroiden varastokapasiteettia. Uusi varasto korvaa myös vanhentunutta kapasiteettia ja osaltaan parantaa tavarasataman palvelukykyä entisestään. Varaston rakentaminen ja käyttöönotto on uusin osoitus Turun Sataman panostuksesta kilpailukyvyn parantamiseen ja yhteistyökumppaneidensa toimintamahdollisuuksien kasvattamiseen. - Asiakkaidemme varastointitarpeet ovat kasvussa ja siksi olemme laajentaneet palveluamme Turun satamassa. Uskon, että uuden lämpimän varaston käyttöaste kasvaa nopeasti hyvän sijainnin ja modernin lastaus- ja purkutekniikan ansiosta. Tarvittaessa pystymme palvelemaan kolmea rekkaa yhtä aikaa. Varasto on ensimmäinen laatuaan Turun satamassa, Turku Stevedoringin toimitusjohtaja Raimo Adamsson kertoo. Lämmitettävä 3150 m2 varasto on suunniteltu kappaletavaran säilytykseen. Rekat puretaan ja lastataan trukeilla, ja siksi varasto sopii kaikenlaiselle kontti- ja traileritavaralle. Varaston lämpötila pidetään erillisen lämmityslaitteiston avulla talvellakin +3 - +5 asteen välillä. Varaston on toimittanut kälviäläinen Best-Hall Oy. - Turun Satama panostaa sataman liikenteen kehittämiseen strategiansa mukaisesti. Hyvät terminaali- ja varastotoiminnot ovat välttämättömiä laajenevan satamatoiminnan kannalta. Yhteistyökumppaniemme kanssa pystymme palvelemaan asiakkaitamme ja kasvavaa tavaraliikennettä entistä paremmin. Uusi Turku Stevedoringin käyttöön tuleva lämminvarasto on erinomainen esimerkki tästä yhteistyöstä, Turun Sataman toimitusjohtaja Christian Ramberg sanoo. Turku Stevedoring on laivanvarustajista ja kuljetusliikkeistä riippumaton turkulainen ahtaus- ja terminaaliyhtiö. Se on toiminut Turun satamassa yli 30 vuotta. Turku Stevedoringin asiakkaina ovat maahantuontia ja vientiä harjoittavat teollisuusyritykset sekä huolintaliikkeet, jotka tarvitsevat kappale- tai irtotavaralastin satamakäsittelyä, terminaalitoimintaa, varastointia tai laivojen ahtauspalveluja. Turun sataman kautta kulkee vuosittain yli neljä miljoonaa tonnia tavaraa ja neljä miljoonaa matkustajaa. Turku on Helsingin jälkeen Suomen tärkein kappaletavara- ja suuryksikkösatama. Se on myös Suomen ainoa junalauttasatama. Yhteistyö alueella toimivien yritysten ja IT-sektorin kanssa on tehnyt Turun Satamasta merkittävän logistiikkapalvelujen tuottajan. Satama muodostaa aktiivisesti toimintoja kehittävän, monipuolisen liikennepalvelukokonaisuuden. Turun Sataman tavoitteena on hyödyntää hyvää sijaintiaan ja kehittyä jakelukeskukseksi, joka palvelee koko Skandinaviaa, Pohjois-Eurooppaa sekä Baltiaa ja Venäjää. Uuden lämminvaraston käyttöönoton yhteydessä Turku Stevedoring esittelee varastoa asiakkailleen ja yhteistyökumppaneilleen sekä tarjoaa heille perinteisesti hernesoppaa. Lisätietoja: Turun Sataman toimitusjohtaja Christian Ramberg, puhelin (02) 267 4112, GSM 050 553 3100, email christian.ramberg@port.turku.fi Turku Stevedoringin toimitusjohtaja Raimo Adamsson, puhelin (02) 276 8515, GSM 0400 520 992, email raimo.adamsson@turkusteve.com