Syksyn hyväntuulisin matkailusarja TV Viidellä

TIEDOTE - julkaisuvapaa 25.9.2009 klo 14.00 Maksutta maailman ympäri (Around the world for free) on hyväntuulinen matkailusarja, jossa Amazing Racesta tuttu Alex Boylan lähtee matkamaan kuudeksi kuukaudeksi neljään eri maanosaan mukanaan vain rinkka ja kameramies. Seikkailussa mikään ei ole ennakoitua, paitsi se, että Alex taittaa matkansa ilman pennin hyrrää. Hänen tarkoituksenaan on tutustua paikallisiin ihmisiin, asua heidän kotonaan ja kokea maan kulttuuri aidoimmillaan. Maksutta maailman ympäri nähdään tiistaisin 29.9. alkaen klo 20.00. Amazing racen toisen tuotantokauden voittaja, Alex Boylan, lähtee New Yorkista 159 päivää kestävälle jännittävälle matkalle tavoitteenaan vierailla 16 maassa neljässä eri maanosassa. Maksutta maailman ympäri poikkeaa tavanomaisista matkailuformaateista siinä, että katsojilla on mahdollisuus osallistua seikkailuun ja vaikuttaa sen kulkuun ennennäkemättömällä tavalla. Helpottaakseen matkan kulkua ohjelmalle on luotu nettisivut, joista Alexin etenemistä voi seurata videopätkien ja päivittäisten blogien avulla. Sivuilla on myös mahdollista tarjota Alexille majapaikkaa, ruokaa ja neuvoa mihin suunnata seuraavaksi. Sympaattinen ja pennitön Alex taittaa matkansa yhdessä kameramies Zsolt Lukasin kanssa. Ensimmäiseksi he suuntaavat Karibian saarille, josta he jatkavat Etelä-Amerikkaan ja sieltä Aasiaan ja Afrikkaan. Lentokoneiden, junien ja linja-autojen lisäksi parivaljakko matkustaa myös peukkukyydillä, kävellen ja liitovarjolla. Alex luottaa paikallisten hyväntahtoisuuteen, jonka ansioista hän saa majapaikan, ruokaa ja hänet tutustutetaan paikalliseen kulttuuriin. Alex tekee myös työtä ansaitakseen isäntiensä vieraanvaraisuuden, kuten pesee Costa Ricalaisen kampaamokoulun asiakkaiden hiuksia, työskentelee banaaniplantaasilla Etelä-Afrikassa ja avustaa sukelluskurssilla Vietnamissa. Jokaisessa maassa hän kohtaa yllättävän pyyteetöntä vieraanvaraisuutta, joka saa jälleen uskomaan ihmisyyteen. Tämän matkailuohjelman hiilijalanjälki on hyvin pieni, sillä tuotantohenkilökuntaa on vain Alex ja Zsolt, joka ohjaa, tuottaa, kuvaa ja leikkaa kuvamateriaalia. Kamerat ja muut tekniset laitteet kulkevat helposti kahden miehen rinkassa ja näin he pystyivät kulkemaan herättämättä liikaa huomiota. Paikallisista ihmisistä muodostuu satunnaisia tuotantoavustajia, kun he auttavat reissaajia pääsemään matkassa eteenpäin, esitelevät mielenkiintoisia kohteita ja toimivat paikallisina ystävinä. Ohjelmassa myös kuullaan musiikkia eri puolilta maailmaa, johon Alex ja Zsolt törmäävät matkallaan. Maksutta maailman ympäri alkaa 29.9. ja nähdään tiistaisin klo 20.00. Lisätiedot: Eva Romero tiedotusvastaava, TV5 Finland Oy GSM: 050 301 6145 email: eva.romero@tv-viisi.fi