Saksalaistutkimus: suomalainen ilmanpuhdistin poistaa merkittävästi koronaviruksia

Report this content

Saksalainen tutkimus- ja sertifiointiorganisaatio TÜV on tehnyt suomalaisvalmistajan ilmanpuhdistimilla tutkimuksen, jonka mukaan huonetilassa olevan ilman koronaviruspitoisuuden voi painaa lähelle nollaa.

Supertietokonesimulaatiossa TÜVin aerosolifyysikot tutkivat teknologiayritys UniqAirin ilmanpuhdistimien kyvykkyyttä viruspitoisuuden ja sitä kantavien aerosolien laimentamisessa. Tutkimus toteutettiin maaliskuun 2021 alussa.

Viruksen leviämistä uloshengityksen mukana simuloitiin asiakastilassa palvelutiskillä, jossa ensimmäisellä jonottavalla henkilöllä oli tartunta. Tutkimuksessa selvitettiin, miten viruspitoisuus muuttuu jos tilassa ei ole yhtään ilmanpuhdistinta, sekä miten pitoisuus muuttuu kun tilaan tuodaan yhdestä kahteen UniqAirin laitetta.

Tulosten mukaan viruspitoisuus putosi merkittävästi. Jo yhden laitteen lisääminen tilaan laimensi aerosoli- ja viruspitoisuutta pudoten 18.8 prosentista noin puoleen prosenttiin.

TÜVin edustajien mukaan pääsääntöisesti kaikkien markkinoilla olevien suodattimien hiukkassuodatus on hepa-luokituksen edellyttämällä tasolla, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että ilmansuodattamiin jää valmistajasta riippuen noin 99.99 prosenttia epäpuhtauksista. Luku ei kuitenkaan kuvasta sitä, miten koko huonetilan pitoisuus laimenee, sillä viruksen poistamiseen koko tilasta vaikuttaa ilmanpuhdistimen teknologia ja ilmanvirtaussuunta.

TÜV ehdotti tutkimusta puhdistimen ilmankierrätystavan vuoksi

”TÜV ehdotti meille tutkimusta, koska myös Saksassa etsitään kuumeisesti ratkaisuja virustorjunnassa. Tutkijoilla oli olettama, että ilmankierrätystapa on ratkaiseva viruksen poistamisessa. Tämän oletuksen tutkimus myös vahvisti. Laitteemme huuhtelevat huoneen ilmatilaa kaikkiin suuntiin: epäpuhdas ilma imetään laitteen yläosasta ja puhdas ilma palautetaan alaosasta, jotta viruspitoisuus saadaan laskettua. Tämä erottaa meidät muista markkinoilla olevista toimijoista”, sanoo Panu Riikonen, UniqAirin toimitusjohtaja.

” TÜVin tuloksien valossa olisi syytä pohtia, onko erilaisten asiakaspalvelutilojen sulku tarpeellista. Monet yrittäjät kuten ravintolat sekä kaupan- ja palvelualan toimijat joutuvat todella koville kuluvan kevään aikana, vaikka tiloista olisi mahdollista tutkitun tiedon todentamana tehdä erittäin turvallisia.”

Tutkimuksen toteuttaja TÜV SÜD on maailman arvostetuimpiin kuuluva auditointi- ja sertifiointiorganisaatio. Se toimii erityisesti terveyteen, hygieniaan ja turvallisuuteen liittyvillä tuote- ja sovellusalueilla.  TÜVin tutkimustulokset ovat puolueettomia.

UniqAir valmistaa ilmanpuhdistinlaiteteknologiaa, joka kehitettiin alun perin Puolustusvoimien käyttöön kaasumaisten epäpuhtauksien poistamiseen. Laitteiden tehoa tutkittiin vastikään myös Ilmatieteen laitoksen toteuttamassa monitieteellisessä tutkimuksessa ravintolaympäristössä. Johtopäätökset tukevat TÜVin löydöksiä.

UniqAir Oy  www.uniqair.fi

Toimitusjohtaja Panu Riikonen 0405638520