• Unisys/

Report this content

Unisys LEHDISTÖTIEDOTE Imagine it. Done. Julkaisuvapaa 10.11.2003 Markkinatutkimus selvitti: Eurooppalaiset it-päälliköt paljastavat it-resurssien tuhlausta Kansainvälinen tutkimus tuo esiin eurooppalaisten it- ja talouspäälliköiden näkemykset resurssien tuhlauksesta it-puolella. Kolme selkeää aluetta resurssien tuhlauksessa nousee esille. Vaikka ongelmia tiedostetaankin, on raportointi usein puutteellista. Eurooppalaisten it-päälliköiden (CIO) mukaan ohjelmistolisenssit, palvelimien hallinnointi sekä tukihenkilöstön määrä ovat ne kolme pääaluetta, joissa yritysten it-puolella on tarpeetonta resurssien tuhlausta. Tämä käy ilmi puolueettoman tutkimuslaitoksen, Taylor Nelson Research:in tutkimuksesta. Selvityksen tilasi Unisys. Tutkimuksen vastaajista 31 % uskoo, ettei rahoja käytetä tehokkaalla tavalla hyödyksi etenkään silloin, kun yrityksellä on hallittavanaan suuri määrä ohjelmistolisenssejä. 32 % vastaajista on puolestaan sitä mieltä, että palvelimien hallinnoiminen ja ongelmanratkaisu niiden ympärillä on alue, josta löytyy merkittävä syy tuhlailuun. Lisäksi vastaajista 24 % on sitä mieltä, että tukiresurssien määrä on tarpeettoman suuri budjetin menoerä. Huolimatta näistä tutkimuksen esittämistä selkeistä resurssien tuhlaukseen liittyvistä merkeistä täytyy vain hieman yli puolen (53%) tutkimuksessa mukana olleista it-päälliköistä raportoida kaikista it- kuluihin liittyvistä asioista talousjohtajalle ja neljäsosan (25 %) vain poikkeustapauksissa tai ei lainkaan muodollisen raportointijärjestelmän puuttuessa. "Konsolidointi onkin tänä päivänä tärkein kysymys isoille yrityksille. Tyypillisesti yrityksissä hyödynnetään vain 10 prosenttia erillisten palvelimien kapasiteetista. Klusterointi voi kasvattaa käyttöasteen noin 40 prosenttiin, ja hyvin suunniteltu konsolidoitu arkkitehtuuri aina 80 prosenttiin saakka. Monelle yritykselle kyseessä onkin enemmän poliittinen ratkaisu, sillä yritysten olemassa oleva rakenne ja raportointimuodot tuntuvat olevan monesti tärkeämpiä kuin hyvien teknisten ratkaisujen löytäminen. Tämän päivän taloudessa eivät useimmat yritykset kuitenkaan enää voi olla huomioimatta it-puolen tehokkuuden parantamisen tarvetta ja kustannuksien vähentämistä", sanoo Martin Hingley IDC:ltä. Unisysillä uskotaan, että alhaiset kapasiteetin hyödyntämistasot johtuvat pääasiassa siitä, että yksinkertaisesti käytetään yhtä sovellusta yhtä palvelinta kohden. Konsolidoinnin ideana on puolestaan hallita suurempaa määrää sovelluksia yhdellä isolla palvelimella, mikä on huomattavan kustannustehokasta. Esimerkiksi 150 erillisen palvelimen käyttö voi vaatia kuudenkin henkilön työpanoksen, kun kolmeakin isoa konsolidoitua serveriä käyttämään riittää yksi työntekijä. Konsolidointi johtaa myös vähäisempään operatiivisen järjestelmän lisenssien tarpeeseen sekä tehokkaampaan resurssien hyödyntämiseen. Kun yrityksen it-toiminnot ovat jakautuneet monelle palvelimelle, on olemassa suuri riski resurssien hukkaamisesta. Monet yritykset menettävät hyvän mahdollisuuden säästää resursseja ja toteuttaa todellisia kustannussäästöjä, koska systeemien konsolidoinnista saatavia etuja ei ole täysin ymmärretty. On laskettu, että tavanomaisessa yrityksen tietohallintakeskuksessa voidaan hoitaa järjestelmiä neljäsosalla siitä resurssimäärästä, joka tarvitaan hajautetussa palvelinympäristössä. Tutkimuksesta: Tutkimuksen suoritti Taylor Nelson Research vuoden 2003 toisen kvartaalin aikana. Kaksisataa it- ja talouspäällikköä haastateltiin puhelimitse Iso-Britanniassa, Ranskassa, Saksassa, Italiassa, Espanjassa, Portugalissa ja Hollannissa. Kaikki haastateltavat työskentelevät yli 500 henkilön organisaatioissa. Tietoa Unisysistä: Unisys on maailmanlaajuinen sähköisen liiketoiminnan palveluja ja ratkaisuja tarjoava yritys. Henkilöstömme tietotaitoon kuuluu ammattitaitoisen ulkoistamisen, järjestelmäintegroinnin, infrastruktuurin, palvelinteknologian ja konsultoinnin lisäksi määrätietoinen asenne ja toimintatapa. Tämän ansiosta autamme asiakkaitamme yli 100 maassa saavuttamaan nopeasti ja tehokkaasti kilpailuetua. Lisää tietoa yrityksestämme löydät osoitteesta www.unisys.com. Lisätiedot: Markkinointijohtaja Riina Leskelä, Oy Unisys Ab, 09-45281, riina.leskela@fi.unisys.com ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/10/20031110BIT00600/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/10/20031110BIT00600/wkr0002.pdf