• United Bankers Oyj/

Korjaus: UB Yritysrahoitusrahasto I Ky aloitti toimintansa - uudenlainen yritysrahoituksen muoto yhdistää sijoittajat ja PK-yritykset

Lehdistötiedote 17.6.2016 kello 11:05

Tiedotteen lopussa olevaan "United Bankers lyhyesti" -osuuteen on korjattu uusimmat yhtiökohtaiset tiedot.

UB Yritysrahoitusrahasto I Ky on herättänyt runsaasti kiinnostusta sijoittajien parissa. Ammattimaisille sijoittajille suunnattu UB Yritysrahoitusrahasto I on kerännyt sijoitussitoumuksia ensimmäisellä varainhankintakierroksella noin 32 miljoonan euron edestä. "Ensimmäinen pääomakutsu ja siitä myönnetyt lainapäätökset on nyt tehty. Rahoituksella tuetaan muun muassa yhtiöiden käyttöomaisuusinvestointeja ja yritysjärjestelytarpeita", kertoo johtaja Patrik Sarajuuri.

Yritysrahoitusrahaston toiminta-ajatuksena on kerätä varoja ammattimaisilta sijoittajilta ja lainata niitä edelleen suomalaisille pienille ja keskisuurille yrityksille yhteistyössä pankkien kanssa. Tämä niin sanottu "Direct lending" on Suomessa uutta liiketoimintaa. Tarve tämäntyyppiselle yritysrahoitukselle tullee kuitenkin kasvamaan, sillä finanssialan lisääntyvä sääntely sekä vakavaraisuusvaatimusten kiristyminen rajoittavat pankkien mahdollisuuksia rahoittaa PK-sektorin yrityksiä. UB Yritysrahoitusrahasto I Ky on Suomessa ensimmäinen yritysrahoitukseen keskittyvä pääomarahasto (AIF). Rahaston AIFM-lain mukaisena vaihtoehtorahaston hoitajana toimii UB Rahastoyhtiö Oy.

"UB Yritysrahoitusrahaston käynnistyminen on merkittävä avaus uudenlaisessa pitkäjänteisessä yritysrahoituksessa. Meille on tärkeää olla mukana tukemassa suomalaista yritystoimintaa ja tähtäämme merkittäväksi yritysrahoituksen toimijaksi. Rahaston tavoitekoko on 100 miljoonaa euroa", sanoo johtaja Mika Nissi.

Patrik Sarajuuri, johtaja, UB Omaisuudenhoito Oy
Sähköposti: patrik.sarajuuri@unitedbankers.fi
Puhelin: 050 501 0342

Mika Nissi, johtaja, UB Omaisuudenhoito Oy
Sähköposti: mika.nissi@unitedbankers.fi

United Bankers Oyj on suomalainen, vuonna 1986 perustettu sijoitusalan konserni. Yhtiön liiketoiminta-alueisiin kuuluvat varainhoito, arvopaperinvälitys, investointipankkitoiminta ja rahastojen hallinnointi. Varainhoidossa yhtiö on erikoistunut reaaliomaisuussijoittamiseen. United Bankers on pääasiassa avainhenkilöidensä omistama ja konsernin palveluksessa työskentelee 99 henkilöä (12/2015). Yhtiön liikevaihto vuonna 2015 oli 27,4 miljoonaa euroa ja liikevoitto 6,5 miljoonaa euroa. Konsernin hallinnoitavat varat ovat noin 1,7 miljardia euroa (12/2015). Yhtiö on ollut listattuna First North Finland -markkinapaikalla marraskuusta 2014 lähtien. Tutustu tarkemmin United Bankers Oyj:hin osoitteessa www.unitedbankers.fi.