Korjaustiedote: United Bankersin uusi metsärahasto UB Nordic Forest Fund IV Ky aloittaa toimintansa

LEHDISTÖTIEDOTE 6.7.2023 kello 15:30

KORJAUSTIEDOTE: United Bankers korjaa 6.7.2023 klo 13.00 julkistettua lehdistötiedotetta. Alkuperäisessä tiedotteessa oli väärä liitetiedosto. Oikea liitetiedosto löytyy tämän korjaustiedotteen liitteenä.

United Bankers jatkaa metsärahastoliiketoimintansa vahvistamista avaamalla uuden ammattimaisille sijoittajille suunnatun UB Nordic Forest Fund IV Ky -pääomarahaston. Rahasto on lähettänyt ensimmäiset pääomakutsunsa ja se käynnistää sijoitustoimintansa välittömästi.

UB Nordic Forest Fund IV jatkaa United Bankersin Nordic Forest Fundien sarjaa ja rahasto tulee noudattamaan samanlaista sijoitusstrategiaa, jota on menestyksekkäästi toteutettu muissakin United Bankersin metsärahastoissa. Aiempiin rahastoihin verrattuna UB Nordic Forest Fund IV:n tavoitteena on kuitenkin lisätä maantieteellistä hajautusta ja tehdä sijoituksia metsätiloihin aiempaa laajemmin Itämeren reunavaltioiden sekä tiettyjen muiden Euroopan maiden alueella. Rahasto voi sijoittaa pääomistaan 20 prosenttia myös Euroopan ulkopuolelle.

UB Nordic Forest Fund IV tarjoaa mahdollisuuden sijoittaa maantieteellisesti hyvin hajautettuun metsäkiinteistöportfolioon, joka tuottaa suhdanteista riippumatonta vakaata tuottoa. Rahaston metsiä hoidetaan ammattimaisesti ja vastuullisesti pitäen huolta metsien taloudellisesta, sosiaalisesta ja ekologisesta kestävyydestä. Rahaston metsänhoidon kestävyys on varmistettu PEFC- ja FSC-sertifioinneilla.

Metsä sopii hyvin myös vastuullisen sijoittamisen maailmaan – hyvin hoidettu metsä on merkittävä hiilivarasto ja -nielu. Metsät sitovat hiilidioksidia ilmakehästä, ja niillä on keskeinen merkitys kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen tähtäävien Pariisin sopimuksen ilmastotavoitteiden saavuttamisessa. UB Nordic Forest Fund IV on EU:n kestävän rahoituksen tiedonantoasetuksen, SFDR:n, artikla 9 mukainen rahasto, jonka tavoitteena on ilmastonmuutoksen hillintä.

UB Nordic Forest Fund IV eroaa muista Nordic Forest Fund -rahastoista siinä, että kyseessä on ikuinen eli niin sanottu evergreen-rahasto. ”Aiemmilla UB Nordic Forest Fundeilla on ollut ennalta määritetty toimikausi. Koimme, että toistaiseksi voimassa oleva rahasto sopii kuitenkin hyvin metsäsijoittamisen pitkäjänteiseen luonteeseen. Sijoituksen jatkuminen ilman määräaikaa kuultiin toiveena myös sijoittajien taholta. Tämä helpottaa esimerkiksi monia institutionaalisia sijoittajia, jotka ovat asettaneet pitkäaikaisia ympäristö- tai kestävyystavoitteita sijoitusportfolioilleen”, kertoo UB Nordic Forest Management Oy:n toimitusjohtaja Jyri Hietala.

Metsä nähdään nykyään keskeisenä osana hyvin hajautettua sijoitussalkkua, sillä sen korrelaatio osake- ja joukkolainamarkkinoiden kehitykseen on alhainen. Sijoittajien kiinnostus United Bankersin metsäsijoittamisen ratkaisuihin onkin jatkunut erittäin vahvana. Tällä hetkellä metsäsijoitusten suosiota nostavat edelleen korkeana pysyttelevä inflaatio sekä metsäteollisuuden pitkän aikavälin suotuisat näkymät. Raakapuumarkkinat Suomessa ovat olleet huippusuhdanteessa muun muassa puuntuonnin päättyessä Venäjältä.  Tilanteeseen ei ennusteta muutosta tulevinakaan vuosina ja korvaavaa puun kysyntää odotetaan jatkossakin Suomeen sekä lisääntyvästi tuontipuuhun Baltiasta. Suomen metsäteollisuustuotanto kasvaa myös kohoavan tuotantokapasiteetin myötä. Kapasiteetin kasvun ennustetaankin kompensoivan talouden vaisut näkymät.

Metsäteollisuus on viime vuosien aikana panostanut voimakkaasti myös uusiin innovaatioihin, joiden tavoitteena on muovien ja muiden fossiilisiin raaka-aineisiin perustuvien materiaalien korvaaminen, metsäteollisuuden raaka-ainesivuvirtojen jalostusarvon nostaminen ja tehokkaampi käyttö sekä puusta saatavien materiaalien aiempaa laajempi käyttö erilaisissa väli- ja loppukäyttökohteissa.

”Kunnianhimoisena tavoitteenamme on rakentaa UB Nordic Forest Fund IV -rahastosta pääomiltaan kaikkien aikojen suurin metsärahastomme. Tätä tavoitetta tukevat metsäsijoittamisen suosion tasainen kasvu sekä uuden rahaston aiempaa laajempi maantieteellinen hajautus. Rahastomme on herättänyt paljon mielenkiintoa myös kansainvälisten sijoittajien parissa. Heitä kiinnostaa vahvat näyttömme metsäsijoittamisesta Pohjoismaiden ja Baltian alueella”, kertoo United Bankersin instituutiovarainhoidon johtaja Timo Ronkainen.

”Uusi UB Nordic Forest Fund IV -rahasto jatkaa sijoitustoiminnassaan siitä, mihin aiemmin tavoitekokonsa saavuttaneen ja sen myötä suljetun UB Nordic Forest Fund III -rahaston toiminta on jäänyt Suomessa ja Baltiassa. UB Nordic Forest Fund IV:llä on potentiaalia laajentaa suoria metsätilahankintoja myös muualle Eurooppaan. Tulemme etenemään sijoitustoiminnassa vaiheittain, aloittaen Suomesta ja Baltiasta ja laajentaen sen jälkeen maantieteellistä allokaatiota muualle Eurooppaan. Tavoitteenamme on olla merkittävä toimija rahaston jokaisella valitulla kohdemarkkinalla”, korostaa Jyri Hietala.

”Rahaston sijoitusstrategiassa ja tuottotavoitteiden saavuttamisessa kaikki perustuu kestävään metsänhoitoon. Tavoitteenamme on aktiivisesti ja hyvin hoidetut metsät sekä metsäkiinteistöjen kehittäminen. Kiinnostavan uuden elementin sijoitustoimintaan tuo uusiutuva energia, jonka kasvunäkymät lisäävät myös metsärahastojen tuottopotentiaalia. Maanomistukseen voidaankin saada jatkossa lisätuottoa vuokraamalla alueita esimerkiksi tuuli- ja aurinkovoiman tuotantoon”, jatkaa Hietala.

UB Nordic Forest Fund IV on kaiken kaikkiaan viides United Bankersin perustama suoraan metsätiloihin sijoittava rahasto. Sijoittajille avoimen Erikoisijoitusrahasto UB Metsän lisäksi United Bankersilla on kaksi metsätiloihin sijoittavaa suljettua pääomarahastoa. UB Nordic Forest Fund II Ky sijoittaa metsätiloihin Suomessa ja UB Nordic Forest Fund III Ky puolestaan Itämeren alueella. United Bankersin ensimmäinen metsärahasto UB Nordic Forest Fund I Ky myytiin kansainväliselle vakuutusalan suuryritykselle kesäkuussa 2020.

United Bankers nousi Taalerilta ostetun metsätilakokonaisuuden myötä Suomen kolmanneksi suurimmaksi yksityiseksi metsänomistajaksi kesäkuun lopussa. Yhtiö omistaa rahastojensa kautta metsää Suomessa yhteensä noin 145 000 hehtaaria ja Baltiassa noin 19 000 hehtaaria. Metsärahastoliiketoiminnalla onkin keskeinen rooli United Bankersin strategiassa, ja yhtiö on määrätietoisesti kasvattanut metsärahastoperhettään ja laajentanut osaamistaan metsäsektorilla. Tästä esimerkkinä toimii myös metsä- ja biotuoteteollisuuden kasvuyhtiöihin sijoittava UB Forest Industry Green Growth Fund I Ky -pääomarahasto, joka aloitti toimintansa vuoden alussa.

UB Nordic Forest Fund IV on osa United Bankersin reaaliomaisuussijoituksiin keskittyvää rahastovalikoimaa, johon kuuluvat kiinteistöihin ja metsäomaisuuteen sekä kiinteistö- ja infrayhtiöiden osakkeisiin sijoittavat rahastot. Konsernin hallinnoitavat varat olivat vuoden 2022 lopussa noin 4,4 miljardia euroa ja niistä 42 prosenttia oli sijoitettuna reaaliomaisuuskohteisiin.

Jyri Hietala, toimitusjohtaja, UB Nordic Forest Management Oy
Sähköposti: jyri.hietala@unitedbankers.fi
Puhelin: 040 359 3566

Timo Ronkainen, johtaja, instituutiovarainhoito, UB Omaisuudenhoito Oy
Sähköposti: timo.ronkainen@unitedbankers.fi
Puhelin: 050 66 891

Sijoittajaviestintä: ir@unitedbankers.fi

United Bankers Oyj on suomalainen, vuonna 1986 perustettu varainhoidon ja sijoitusmarkkinoiden asiantuntija. United Bankers -konsernin liiketoiminta-alueisiin kuuluvat varainhoito ja pääomamarkkinapalvelut. Varainhoidossa konserni on erikoistunut reaaliomaisuussijoittamiseen. United Bankers Oyj on pääasiassa avainhenkilöidensä omistama, ja konsernin palveluksessa työskentelee 148 työntekijää (FTE) sekä 32 asiamiestä (31.12.2022). United Bankers -konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 48,6 miljoonaa euroa ja operatiivinen liikevoitto 16,6 miljoonaa euroa. Konsernin hallinnoitavat varat ovat noin 4,4 miljardia euroa (31.12.2022). United Bankers Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n pörssilistalle. Finanssivalvonta valvoo konsernin yhtiöiden toimintaa. Tutustu tarkemmin United Bankersiin osoitteessa www.unitedbankers.fi.