UB FIGG -rahasto johti 36,6 miljoonan euron rahoituskierrosta traceless materialsiin

LEHDISTÖTIEDOTE 25.9.2023 kello 11:00

United Bankersin kestävään ja resurssitehokkaaseen metsä- ja bioteollisuuteen sijoittava rahasto, UB Forest Industry Green Growth Fund I Ky (“UB FIGG”), on toteuttanut aiemmin julkistamansa sijoituksen saksalaiseen traceless materials GmbH -yhtiöön (“traceless”). Traceless jalostaa maataloustuotannon sivuvirroista täysin biohajoavia ja kotona kompostoitavia, muovittomia ja luonnollisia biomateriaaleja, joita voidaan hyödyntää esimerkiksi pakkausteollisuudessa.

UB FIGG:n johtamaa 36,6 miljoonan euron rahoituskierrosta täydensi SWEN CP:n Blue Ocean -rahasto, joka sijoittaa innovaatioihin, joilla voidaan torjua kolmea keskeistä valtamerten terveyttä uhkaavaa ilmiötä: liikakalastusta, saastumista ja ilmastonmuutosta. Rahoituskierrokseen osallistuivat myös paikallisten pankkien, Hampurin GLS Bankin ja Hamburger Sparkassen, muodostama syndikaatti sekä kolme yhtiön nykyistä sijoittajaa: Greentech-sijoittaja Planet A Ventures, siemensijoittaja High-Tech Gründerfonds (HTGF) sekä syväteknologiaan sijoittava b.value.

Lisätietoja rahoituskierroksesta on saatavilla tracelessin lehdistötiedotteesta www.traceless.eu/successful-funding-round.

UB FIGG aloitti toimintansa tammikuussa 2023 kerättyään sijoitussitoumuksia yli 100 miljoonan euron edestä. UB FIGG -rahaston tavoitekoko on 300 miljoonaa euroa, ja rahasto vastaanottaa sijoituksia ammattimaisilta sijoittajilta, kunnes tavoitekoko on saavutettu tai enintään vuoden 2024 heinäkuuhun saakka.

UB FIGG

UB FIGG -pääomarahasto investoi yrityksiin, jotka ovat keskittyneet muovien ja muiden fossiilisiin raaka-aineisiin perustuvien materiaalien korvaamiseen, puun ja maatalouden raaka-ainesivuvirtojen jalostusarvon nostamiseen ja tehokkaampaan käyttöön sekä näiden raaka-aineiden laajempaan käyttöön erilaisissa väli- ja loppukäyttökohteissa. Sijoitustensa kautta rahasto on mukana auttamassa metsä- ja bioteollisuutta luomaan ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. UB FIGG on sitoutunut vaikuttavuussijoittamisen kansainvälisiin standardeihin (Operating Principles for Impact Management) ja raportoi sijoitustoimintansa ympäristö- ja ilmastovaikutuksista.

www.unitedbankers.fi/fi/ub-forest-industry-green-growth-fund

traceless

Biotalouden startup-yritys traceless materials GmbH:n perustivat Anne Lamp ja Johanna Baare Hampurissa vuonna 2020. Yrityksen missio on edistää uusiutuvaa, ilmastoystävällistä taloutta ja muovisaasteista vapaata tulevaisuutta. Innovatiivisella teknologiallaan yritys muuttaa maatalousteollisuuden kasvien tähteet luonnollisiksi biomateriaaleiksi, jotka ovat biopohjaisia, kotikompostoituvia, muovittomia ja joiden ekologinen jalanjälki on minimaalinen. Ekologisen potentiaalin hyödyntämiseksi teknologiaa laajennetaan parhaillaan pilottimittakaavasta teolliseen mittakaavaan.

www.traceless.eu

Blue Ocean -rahasto

SWEN Capital Partners on johtava toimija listaamattomiin yhtiöihin tehtävien vastuullisten sijoitusten saralla Euroopassa. Yhtiön hallinnoitavat varat ovat yli 7,7 miljardia euroa, ja se tarjoaa laajan valikoiman sijoitusmahdollisuuksia niin institutionaalisille kuin yksityisille asiakkaillekin. Vuodesta 2012 lähtien ESG-kriteerit ovat sisältyneet kaikkeen yhtiön omaisuudenhoitotoimintaan ja se on toteuttanut ilmastostrategiaa vuodesta 2017 lähtien. Vuonna 2021 yhtiö perusti Blue Ocean -rahaston vahvistaakseen toimia, jotka edistävät oikeudenmukaisempaa ja kestävämpää kasvua. SWEN Capital Partnersin omistavat OFI Invest Groups, Crédit Mutuel Arkéa sekä osa tiimiin kuuluvista henkilöistä. Tammikuusta 2022 lähtien yhtiö on ollut osaomistajana NEC-aloitteessa, joka on kehittänyt menetelmän, jonka avulla yhteiskunnallis-taloudelliset toimijat voivat arvioida panostaan ekologisessa siirtymässä kohti yhteistä tavoitetta: vastuullisen ja kestävän talouden rakentamista.

www.blueoceanspartners.com

Sakari Saarela, Partner, UB Forest Industry Green Growth Fund
Sähköposti: sakari.saarela@unitedbankers.com
Puhelin: 040 767 4350

Anne Lamp, perustajaosakas & toimitusjohtaja, traceless materials GmbH
Sähköposti: anne@traceless.eu
Puhelin: +49 176 44257717

Johanna Baare, perustajaosakas & operatiivinen johtaja, traceless materials GmbH
Sähköposti: johanna@traceless.eu
Puhelin: +45 31 63 62 82

United Bankers Oyj on suomalainen, vuonna 1986 perustettu varainhoidon ja sijoitusmarkkinoiden asiantuntija. United Bankers -konsernin liiketoiminta-alueisiin kuuluvat varainhoito ja pääomamarkkinapalvelut. Varainhoidossa konserni on erikoistunut reaaliomaisuussijoittamiseen. United Bankers Oyj on pääasiassa avainhenkilöidensä omistama, ja konsernin palveluksessa työskentelee 163 työntekijää (FTE) sekä 31 asiamiestä (30.6.2023). United Bankers -konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 48,6 miljoonaa euroa ja operatiivinen liikevoitto 16,6 miljoonaa euroa. Konsernin hallinnoitavat varat ovat noin 4,6 miljardia euroa (30.6.2023). United Bankers Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n pörssilistalle. Finanssivalvonta valvoo konsernin yhtiöiden toimintaa. Tutustu tarkemmin United Bankersiin osoitteessa www.unitedbankers.fi.