United Bankers Oyj järjestää suunnatut osakeannit henkilöstölle ja sidonnaisasiamiehille keväällä 2024

PÖRSSITIEDOTE 22.3.2024 kello 16:30

United Bankers Oyj:n hallitus on 22.3.2024 päättänyt suunnatusta osakeannista, jossa yhtiö tarjoaa osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poiketen yhtiön ja sen tytäryhtiöiden henkilöstön ja johdon (mukaan lukien toimitusjohtajat) merkittäväksi yhtiön uusia osakkeita. Lisäksi yhtiö on päättänyt samalla järjestää suunnatun osakeannin konsernin sidonnaisasiamiehille, joiden yhtiömuoto on osakeyhtiö. Hallitus tulee päättämään ja tiedottamaan henkilöstöannin ja sidonnaisasiamiehille suunnattavan osakeannin tarkemmista ehdoista ja aikataulusta arviolta toukokuun alussa. Suunnatuissa anneissa annetaan yhteensä enintään 175 000 yhtiön uutta osaketta. Päätökset suunnatuista osakeanneista perustuvat yhtiökokouksen 22.3.2024 antamaan valtuutukseen.

Henkilöstö- ja sidonnaisasiamiesantien tarkoituksena on kannustaa henkilöstöä ja sidonnaisasiamiehiä hankkimaan ja omistamaan yhtiön osakkeita sekä sitouttaa heidät yhtiön pitkän aikavälin strategiaan ja tavoitteisiin. Hallitus katsoo, että suunnatut osakeannit ovat yhtiön edun mukaisia, ja että osakkeenomistajan merkintäetuoikeudesta poikkeamiselle on yhtiön kannalta painava taloudellinen syy.

Henkilöstö- ja sidonnaisasiamiesanteihin liittyy lisäosakejärjestelmät, joissa merkitsijällä on mahdollisuus saada vastikkeetta lisäosakkeita noin kolmen vuoden mittaisen sitouttamisjakson jälkeen. Lisäosakejärjestelmien ehdot julkistetaan antien muiden ehtojen yhteydessä.

”Asiakaslähtöisyys ja yhtiön toiminnan kehittäminen edellyttävät pitkäjänteisyyttä. Jo tänä päivänä henkilöstömme ja sidonnaisasiamiehemme omistavat yli puolet yhtiömme osakkeista. Haluamme kannustaa UB:laisia omistajuuteen ja edistää siten sitoutumista yhtiön kasvustrategian toteuttamiseen. Suunniteltujen antien tavoitteena on vahvistaa edelleen joukkuehenkeä sekä yrittäjyyden arvoa yhtiössämme”, sanoo United Bankersin toimitusjohtaja Patrick Anderson.

Puhelin: 0400 244 544, 09 25 380 236

Nina Rosenlew, lakiasiainjohtaja, United Bankers Oyj

Sähköposti: nina.rosenlew@unitedbankers.fi

Puhelin: 040 522 6519, 09 25 380 261

Sijoittajaviestintä: ir@unitedbankers.fi

United Bankers Oyj on suomalainen, vuonna 1986 perustettu varainhoidon ja sijoitusmarkkinoiden asiantuntija. United Bankers -konsernin liiketoiminta-alueisiin kuuluvat varainhoito ja pääomamarkkinapalvelut. Varainhoidossa konserni on erikoistunut reaaliomaisuussijoittamiseen. United Bankers Oyj on pääasiassa avainhenkilöidensä omistama, ja konsernin palveluksessa työskentelee 160 työntekijää (FTE) sekä 31 asiamiestä (31.12.2023). United Bankers -konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 52,1 miljoonaa euroa ja operatiivinen liikevoitto 16,9 miljoonaa euroa. Konsernin hallinnoitavat varat ovat noin 4,6 miljardia euroa (31.12.2023). United Bankers Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n pörssilistalle. Finanssivalvonta valvoo konsernin yhtiöiden toimintaa. Tutustu tarkemmin United Bankersiin osoitteessa www.unitedbankers.fi.