United Bankers Oyj:n konserninsisäiset yritysjärjestelyt toteutuvat 31.12.2023

PÖRSSITIEDOTE 5.12.2023 kello 15:00

United Bankers Oyj:n konserninsisäiset yritysjärjestelyt toteutuvat 31.12.2023

United Bankers tiedotti 19.6.2023 suunnittelevansa konserninsisäisiä yritysjärjestelyitä, joiden tavoitteena on konsernirakenteen selkeyttäminen ja yksinkertaistaminen. Finanssivalvonta on myöntänyt UB Securities Oy:n jakautumisen täytäntöönpanon edellytyksenä olleet toimiluvan laajennukset United Bankers -konserniin kuuluvalle UB Omaisuudenhoito Oy:lle 5.12.2023. Näin ollen jakautumisen toteuttamisedellytys on täyttynyt. United Bankersin sataprosenttisesti omistamien tytäryhtiöiden jakautumisen ja sulautumisten arvioitu täytäntöönpanopäivä on 31.12.2023. Täytäntöönpanopäivä voi kuitenkin muuttua rekisteröintiin liittyvien syiden vuoksi.

United Bankers -konsernin sisäisissä yritysjärjestelyissä UB Securities Oy jakautuu osakeyhtiölain mukaisessa kokonaisjakautumisessa, jossa vastaanottavina yhtiöinä ovat UB Omaisuudenhoito Oy ja uusi jakautumisen täytäntöönpanon yhteydessä perustettava, United Bankersin täysin omistama osakeyhtiö. UB Securities Oy:n olemassaolo lakkaa jakautumisen täytäntöönpanopäivänä. UB Omaisuudenhoito Oy vastaanottaa kaikki toimiluvalliset toiminnot, mukaan lukien rahoitusvälineiden säilytys- ja hoitopalvelut.

Samanaikaisesti jakautumisen kanssa, mutta erillisinä järjestelyinä toteutetaan UB Pankkiiriliike Oy:n ja UB Pankkiiriliike Oy:n vakuutusasiamiehenä toimivan tytäryhtiön UB Life Oy:n sulautumiset UB Omaisuudenhoito Oy:hyn osakeyhtiölain mukaisissa sisar- ja tytäryhtiösulautumisissa. Konsernijärjestelyn myötä konsernin vakuutusliiketoiminta keskitetään Suomeen ja UB Lifen Luxemburgissa sijaitseva sivuliike suljetaan.

Nina Rosenlew, lakiasiainjohtaja, United Bankers Oyj
Sähköposti: nina.rosenlew@unitedbankers.fi
Puhelin: 040 522 6519, 09 25 380 261

Sijoittajaviestintä: ir@unitedbankers.fi

United Bankers Oyj on suomalainen, vuonna 1986 perustettu varainhoidon ja sijoitusmarkkinoiden asiantuntija. United Bankers -konsernin liiketoiminta-alueisiin kuuluvat varainhoito ja pääomamarkkinapalvelut. Varainhoidossa konserni on erikoistunut reaaliomaisuussijoittamiseen. United Bankers Oyj on pääasiassa avainhenkilöidensä omistama, ja konsernin palveluksessa työskentelee 163 työntekijää (FTE) sekä 31 asiamiestä (30.6.2023). United Bankers -konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 48,6 miljoonaa euroa ja operatiivinen liikevoitto 16,6 miljoonaa euroa. Konsernin hallinnoitavat varat ovat noin 4,6 miljardia euroa (30.6.2023). United Bankers Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n pörssilistalle. Finanssivalvonta valvoo konsernin yhtiöiden toimintaa. Tutustu tarkemmin United Bankersiin osoitteessa www.unitedbankers.fi.