United Bankers Oyj:n suunnattu osakeanti UB Capital Oy:n vähemmistöomistajalle

YHTIÖTIEDOTE 3.6.2016 kello 10:15

United Bankers Oyj:n suunnattu osakeanti UB Capital Oy:n vähemmistöomistajalle

United Bankers Oyj:n ("United Bankers", "Yhtiö") hallitus on päättänyt järjestää suunnatun osakeannin osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poiketen. Suunnatussa annissa UB Capital Oy:n ("UB Capital") vähemmistöosuuden omistavalle Johan Sällin määräysvaltayhteisölle tarjotaan merkittäväksi yhteensä 45 384 United Bankersin osaketta. Näistä 36 596 on uusia osakkeita ja 8 788 Yhtiön hallussa olevia omia osakkeita. Johan Säll on UB Capitalin avainhenkilö. Uusien osakkeiden määrä vastaa noin 2,4 prosenttia Yhtiön osakekannasta annin jälkeen.

Suunnattu osakeanti liittyy kauppaan, jossa United Bankers ostaa tytäryhtiönsä UB Capitalin vähemmistöosuuden ja kasvattaa omistuksensa tytäryhtiössään sataan prosenttiin. Kaupasta on julkaistu tänään 3.6.2016 erillinen yhtiötiedote. Yhtiön osakkeet tarjotaan merkittäväksi vastikkeena yhteensä 19 prosentin omistusosuudesta United Bankersin tytäryhtiössä UB Capitalissa. Osakkeet tarjotaan merkittäväksi hintaan 36,60 euroa, joka on United Bankersin osakkeella tehtyjen kauppojen painotettu keskiarvo kauppakirjan allekirjoituspäivää edeltävien kahden kuukauden ajalta.

Anti perustuu yhtiökokouksen 23.3.2016 hallitukselle antamaan valtuutukseen. Suunnattu osakeanti toteutetaan osana Yhtiölle strategisesti merkittävää tytäryhtiön omistusjärjestelyä, joten United Bankers Oyj:n osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poikkeamiselle on Yhtiön kannalta painava taloudellinen syy.

Uudet osakkeet tuottavat haltijalleen osakkeenomistajien oikeudet sen jälkeen, kun osakkeet on rekisteröity kaupparekisteriin, arviolta 13.6.2016. Kaupankäynti osakkeilla alkaa First North Finland -markkinapaikalla arviolta 14.6.2016. Osakeannin jälkeen United Bankersin osakkeiden kokonaismäärä on 1 542 480 kappaletta ja Yhtiön hallussa olevien omien osakkeiden määrä on 0.

United Bankers Oyj on suomalainen, vuonna 1986 perustettu sijoitusalan konserni. Yhtiön liiketoiminta-alueisiin kuuluvat varainhoito, arvopaperinvälitys, investointipankkitoiminta ja rahastojen hallinnointi. Varainhoidossa yhtiö on erikoistunut reaaliomaisuussijoittamiseen. United Bankers on pääasiassa avainhenkilöidensä omistama ja konsernin palveluksessa työskentelee 99 henkilöä (12/2015). Yhtiön liikevaihto vuonna 2015 oli 27,4 miljoonaa euroa ja liikevoitto 6,5 miljoonaa euroa. Konsernin hallinnoitavat varat ovat noin 1,7 miljardia euroa (12/2015). Yhtiö on ollut listattuna First North Finland -markkinapaikalla marraskuusta 2014 lähtien. Tutustu tarkemmin United Bankers Oyj:hin osoitteessa www.unitedbankers.fi.