United Bankers Oyj:n tytäryhtiö UB Omaisuudenhoito Oy hankkimassa POP Pankkien sijoituspalveluyrityksen Optium Oy:n

Yhtiötiedote 25.1.2016 kello 15:45

United Bankers Oyj:n ("United Bankers", "Yhtiö") tytäryhtiö UB Omaisuudenhoito Oy ("UB Omaisuudenhoito") sekä Optium Oy:n ("Optium") osakkeenomistajat ovat 25.1.2016 allekirjoittaneet esisopimuksen, jossa sovitaan ehdoista, joilla UB Omaisuudenhoito ostaa koko Optiumin osakekannan. Optium on sijoituspalveluyritys, jonka pääomistajia ovat POP Pankit. Optiumin hoidossa on noin 170 miljoonan euron asiakasvarat.

"Varainhoito on United Bankersin suurin liiketoiminta-alue ja panostamme voimakkaasti sen kasvattamiseen. Optiumin osto sopii erinomaisesti United Bankersin strategiaan. Kaupan myötä voimme saada merkittävän määrän uusia asiakkaita varainhoitopalvelujemme piiriin. Optiumin osto laajentaa myös maantieteellistä verkostoamme, sillä Optiumin toimipiste on Tampereella, jossa United Bankersilla ei entuudestaan ole toimistoa. Optiumin läheinen yhteistyö POP Pankkien kanssa tarjoaa United Bankersille houkuttelevan mahdollisuuden markkinoida palveluitaan POP Pankki -ryhmän pankeille ja niiden asiakkaille", tiivistää United Bankersin toimitusjohtaja Patrick Anderson yritysoston etuja.

"Optiumin tavoitteena on järjestelyllä vahvistaa sijoittamisen ja omaisuudenhoidon palvelujen kokonaisuutta. United Bankers tuo laajan ja toimivan palvelukokonaisuuden Optiumin asiakkaiden ulottuville. Kaupassa Optiumin käytettävissä olevat resurssit samalla vahvistuvat ja tämä on tärkeää nykyisessä sääntely- ja kilpailuympäristössä. Kaupalla saavutetaan siis merkittäviä synergiaetuja", Optiumin toimitusjohtaja Harri Lietosalmi kertoo.

Järjestelyn toteutuminen on ehdollinen Finanssivalvonnan hyväksynnälle ja muiden esisopimuksessa määriteltyjen ehtojen täyttymiselle. Lopullinen kauppakirja allekirjoitetaan, kun esisopimuksessa määritellyt ehdot ovat täyttyneet. Yrityskaupalla ei arvioida olevan merkittävää vaikutusta United Bankersin vuoden 2016 tulokseen.

Jani Lehti, toimitusjohtaja, UB Omaisuudenhoito Oy
Sähköposti: jani.lehti@unitedbankers.fi
Puhelin: 0400 940 037, 09 25 380 322

United Bankers Oyj on suomalainen, vuonna 1986 perustettu sijoitusalan konserni. Yhtiön liiketoiminta-alueisiin kuuluvat varainhoito, rahastojen hallinnointi, arvopaperinvälitys ja investointipankkitoiminta. Varainhoidossa yhtiö on erikoistunut reaaliomaisuussijoittamiseen. United Bankers on pääasiassa avainhenkilöidensä omistama ja konsernin palveluksessa työskentelee 89 henkilöä (6/2015). Yhtiön liikevaihto vuonna 2014 oli 20,4 miljoonaa euroa ja liikevoitto 3,9 miljoonaa euroa. Konsernin hallinnoitavat varat ovat noin 1,7 miljardia euroa (6/2015). Yhtiö on ollut listattuna First North Finland -markkinapaikalla marraskuusta 2014 lähtien. Tutustu tarkemmin United Bankers Oyj:hin osoitteessa www.unitedbankers.fi.