United Bankers Oyj:n varsinaisen yhtiökokouksen ja hallituksen järjestäytymiskokouksen päätökset

PÖRSSITIEDOTE 22.3.2024 kello 16:00

United Bankers Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin Helsingissä 22.3.2024. Kokous vahvisti tilinpäätöksen ja myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle tilikaudelta 1.1.-31.12.2023. Yhtiökokous vahvisti toimielinten palkitsemisraportin ja palkitsemispolitiikan.

Varojenjako

Yhtiökokous vahvisti hallituksen ehdotuksen mukaisesti varojenjaoksi yhteensä 1,00 euroa osakkeelta siten, että osinkoa jaetaan 0,50 euroa osakkeelta ja pääomanpalautusta sijoitetun vapaan oman pääoman rahastosta maksetaan 0,50 euroa osakkeelta. Osingonjaon täsmäytyspäivä on 26.3.2024 ja maksupäivä 4.4.2024. Pääomanpalautuksen täsmäytyspäivä on 27.9.2024 ja maksupäivä 4.10.2024.

Hallitus ja tilintarkastaja

Hallituksen jäsenten lukumääräksi vahvistettiin seitsemän (7). Hallituksen jäseninä jatkavat Johan Linder, Rasmus Finnilä, Rainer Häggblom, Tarja Pääkkönen, Lennart Robertsson ja Eero Suomela, ja hallituksen uudeksi jäseneksi valittiin Elisabeth Dreijer von Sydow.

Hallituksen jäsenten palkkiot pysyvät muuttumattomina. Yhtiökokous vahvisti hallituksen puheenjohtajalle vuosipalkkioksi 35 000 euroa ja muiden jäsenten vuosipalkkioksi 25 000 euroa. Palkkiota ei makseta sellaiselle hallituksen jäsenelle, jolla on työsuhde United Bankers konserniin kuuluvaan yhtiöön. Palkkiot kattavat koko toimikauden ja valiokuntatyön. Matkakustannukset korvataan yhtiön matkustuspolitiikan mukaan.

Tilintarkastajaksi valittiin uudelleen tilintarkastusyhteisö Oy Tuokko Ltd, päävastuullisena tilintarkastajana Janne Elo. Tilintarkastajalle maksetaan palkkio yhtiön hyväksymän laskun mukaan.

Valtuutus päättää omien osakkeiden hankkimisesta

Yhtiökokous myönsi hallitukselle valtuutuksen päättää enintään 150 000 yhtiön oman osakkeen hankkimisesta yhtiön vapaalla omalla pääomalla. Valtuutus käsittää myös oikeuden ottaa pantiksi yhtiön omia osakkeita.

Valtuutus on voimassa seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka, kuitenkin enintään 30.6.2025 asti, ja se kumoaa aikaisemman yhtiökokouksen antaman valtuutukseen omien osakkeiden hankkimiseen siltä osin kuin sitä ei ole käytetty.

Valtuutus päättää osakeannista ja osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta

Yhtiökokous myönsi hallitukselle valtuutuksen päättää enintään 700 000 yhtiön uusien osakkeiden antamisesta, yhtiön hallussa olevien omien osakkeiden luovuttamisesta ja osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta.

Osakeanti ja osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antaminen voi tapahtua myös osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poiketen (suunnattu anti). Valtuutusta voidaan käyttää esimerkiksi yrityskauppojen tai -järjestelyjen rahoittamiseen ja toteuttamiseen, yhtiön taseen ja rahoitusaseman vahvistamiseen, investointien tai yhtiön osakepohjaisten kannustinjärjestelmien toteuttamiseen ja/tai muihin hallituksen päättämiin tarkoituksiin. Valtuutusta voidaan käyttää myös maksuttomaan osakeantiin yhtiölle itselleen.

Valtuutus on voimassa seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka, kuitenkin enintään 30.6.2025 asti, ja se kumoaa aikaisemman yhtiökokouksen antaman valtuutuksen päättää osakeannista ja osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta siltä osin kuin sitä ei ole käytetty.

Yhtiökokouksen pöytäkirja

Yhtiökokouksen pöytäkirja on nähtävillä United Bankers Oyj:n internetsivuilla https://unitedbankers.fi/fi/united-bankers-oyj/hallinnointi/yhtiokokous/ viimeistään 5.4.2024.

Hallituksen järjestäytymiskokouksen päätökset

Hallitus piti järjestäytymiskokouksensa varsinaisen yhtiökokouksen 22.3.2024 jälkeen. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Johan Linder ja varapuheenjohtajaksi Lennart Robertsson.

Tarkastusvaliokunnan puheenjohtajaksi valittiin Eero Suomela ja jäseniksi Rainer Häggblom ja Johan Linder. Palkitsemisvaliokunnan puheenjohtajaksi valittiin Johan Linder ja jäseniksi Tarja Pääkkönen, Lennart Robertsson ja Elisabeth Dreijer von Sydow.

Johan Linder, Tarja Pääkkönen, Lennart Robertsson, Eero Suomela ja Elisabeth Dreijer von Sydow ovat riippumattomia sekä yhtiöstä että merkittävistä osakkeenomistajista.

Sijoittajaviestintä: ir@unitedbankers.fi

United Bankers Oyj on suomalainen, vuonna 1986 perustettu varainhoidon ja sijoitusmarkkinoiden asiantuntija. United Bankers -konsernin liiketoiminta-alueisiin kuuluvat varainhoito ja pääomamarkkinapalvelut. Varainhoidossa konserni on erikoistunut reaaliomaisuussijoittamiseen. United Bankers Oyj on pääasiassa avainhenkilöidensä omistama, ja konsernin palveluksessa työskentelee 160 työntekijää (FTE) sekä 31 asiamiestä (31.12.2023). United Bankers -konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 52,1 miljoonaa euroa ja operatiivinen liikevoitto 16,9 miljoonaa euroa. Konsernin hallinnoitavat varat ovat noin 4,6 miljardia euroa (31.12.2023). United Bankers Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n pörssilistalle. Finanssivalvonta valvoo konsernin yhtiöiden toimintaa. Tutustu tarkemmin United Bankersiin osoitteessa www.unitedbankers.fi.